onsdag, juni 10, 2009

Bonussystem för läkare. Är det klokt?

Såg/hörde på TV idag att en läkarakut (av något slag, någonstans) har infört bonussystem där det utgår 100:- extra för varje patient läkaren klarar av utöver 13 st (jag tror att det gällde helger och kvällar). Beslutet om bonussystem för läkarna togs för att öka effektiviteten.

Jag tycker att det är förfärligt. Vi vet från otaliga exempel på skandaler där redan högt betalda personer ofta girigt försöker öka sina intäkter. Ingen ska inbilla mig att just läkare går fria från sådana frestelser. Risken är alltså stor att det går ut över patientsäkerheten.

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara motiverat att t ex ge bonus till hela avdelningen/kliniken om man där tillsammans åstadkommer mer än vad som är normal verksamhet. Det finns säkert statistik på vad som är "normalt". Då försvinner den direkta personliga vinsten och frestelsen att skynda på patienten och därmed kanske missa viktig information eller att patienten känner sig stressad bör minska avsevärt.

Inga kommentarer: