lördag, januari 09, 2010

COOP försöker knäcka Leksandsbröd.


Dags för ännu en kamp för närproducerat. Nu har COOP slutat föra Leksandsbröd i sina butiker, troligen pga misslyckad prispress. Utom i Dalarna. Vad kan det bero på, månntro? Kan det vara dalfolkets massiva kampanj för närproducerad mjök (Milko) som skrämmer? Rädda för envist dalfolk?

FaluKuriren har en artikel idag om en dalaodlare som började odla råg därför att Leksandsbröd ville det. Leksandsbröd har tydligen som policy att köpa spannmål till sitt bröd med närproducerat, svenskt sigillmärkt råg och utan tillsatser. Heder åt ett sådant företag! Enligt artikeln har nu fler bönder i närområdet börjat odla råg för att förse Leksandsbröd med råvaror. Bra för miljön och det öppna landskapet. Camilla Sparring, hon med Matupproret, ni vet, kommer att starta en ny kampanj, nu med brödet som tema. Slut upp kring det.

Nu uppmanar jag brödkonsumenter runt om i Sverige att fråga efter Leksandsbröd på COOP. Vi måste visa att vi lägger vikt vid närproducerat och är beredda att stödja det.
Jag är medveten om att det ofta går att få utlandsproducerade varor billigare men dels bör vi stödja våra egna bönder och dels bör vi visa att vi värnar om miljön och det öppna landskapet.
Jag vet inte hur det står till med priset på råg men jag vet, att det låga priset på Arlamjölk bara var en tillfällig dumpning av priset för att knäcka Milko. Så fort Milko lagt ner sin tillverkning skulle Arla ändå varit tvungna att höja priset eftersom det var olönsamt lågt. Det visar böndernas reaktioner nere på kontinenten. Franska bönder hällde ju i protest ut tonvis med mjölk. Inte heller dom klarade sig på det pris de stora bolagen gav för mjölken. Det skulle inte förvåna mig om något liknande är på gång vad gäller spannmål. Vill vi överhuvudtaget ha spannmålsodling i Sverige så måste vi stödja det. Inte gör de stora bolagen det. Dom vill bara visa vackra siffror i kolumnen "vinst" på nästa bolagsmöte så att VD:n får behålla jobbet och aktieägarna håller sig lugna.

F ö vill jag säga att jag själv inte kan stödja Leksandsbröd mer än jag gör. Min dag är inte startad förrän jag fått mina två knäckemackor med ost och en balja kaffe tillsammans med morgontidningen och dess Sudoku. Men det ska vara Leksands Hjärtknäcke. Har man en gång ätit det vill man inte ha något annat.

3 kommentarer:

Taltrasten sa...

Instämmer helt!!

Anonym sa...

Jag är förbannad på COOP och deras inköpare. Jag är beredd att betala det alls inte oskäliga pris som Leksandsbröd hade innan det frösvann från hyllorna.
Har skrivit en artikel på Newsmill om detta.
Fortsätt att bearbeta COOP så de släpper in Leksandsbröd igen.

Brittis sa...

Anonym: Du bor tydligen inte i Dalarna eftersom brödet är borttaget ur hyllorna. Så fråga efter Leksandsbröd. Tjata, det är det enda som hjälper. Och gå med i Camillas Matuppror. Hon ska tydligen starta en kampanj. Hon har ju jättestort genomslag med sitt Matuppror. http://www.camillasmatuppror.se/
Lycka till