söndag, januari 03, 2010


Med andan i halsen har jag nu tagit bort bildspelet som jag haft liggande ute på bloggen ett långt tag. Det är ett underbart bildspel där Cazzandra 2003 satt på altantrappan och matade sina 8(?) moderlösa kaninungar som bara var några veckor gamla. Hon lyckades till veterinärens stora förvåning få alla att överleva och hon placerade sedan ut dem till olika hem och från och till sedan också kontrollerade att kaninerna hade det bra. Jag är mycket förtjust i de där bilderna och vill absolut inte att de "förolyckas".

Jag använder mig av Picasa bildbehandlingsprogram för att organisera bilderna och hämtar upp bildspelen jag lägger på bloggen från mitt Picasa webalbum. Jag var mycket rädd när jag nu skulle byta bildspel på bloggen att det skulle försvinna även från webalbumet och i förlängningen även från min hårddisk. Jag hade nämligen av okunskap synkroniserat hela bildserien, dvs (tror jag) att om jag plockar bort bildserien i bloggen så försvinner dom i alla led alltså även från hårddisken. Så för säkerhets skull lade jag över dom på ett USB-minne och så håller jag tummarna för att de ändå i alla fall blir kvar på hårddisken. Det är ju lite krångligt om man varje gång måste använda en "minnepinne" när man handskas med synkronisering. Men det har haft det goda med sig att jag har fått experimentera en hel del och lärt att man faktiskt kan inaktivera synkroniseringen. I morgon ska jag kolla om bilderna ligger kvar på hårddisken. Annars blir det till att plocka fram "minnepinnen" och återställa.

Inga kommentarer: