lördag, januari 23, 2010

Ytterligare filosofiska funderingar.


Låt mig spekulera vidare på de filosofiska funderingar jag skrivit om i tidigare inlägg.

Vi gör ett räknestycke. Antag att vi tror att vi måste jobba 8 tim/dag för att få en lön vi kan leva på. Antag att vi kommit underfund med att vi inte behöver femtielva varianter av allting. Vi kanske bara behöver tre. Tillverkningen kan rationaliseras och effektiviseras. Vi har ändå alla våra behov tillgodosedda, ju. Och lika mycket pengar flyter in, eftersom vi ändå köper det vi behöver.

Nu frisätts plötsligt en massa arbetskraft. Vi tror fortfarande att vi måste jobba 8 tim/dag för att få vår lön och blir naturligtvis rädda och bekymrade.

Vad gör då en klok världsregering? Jo, dom låter folk börja bygga t ex pyramider så de fyller kvoten av timmar och folk kan få sin lön. Blir det för många pyramider så kan ju folk få börja riva dom. Huvudsaken är att de jobbar 8 tim/dag.

Vad gör då en ännu klokare världsregering? Jo dom resonerar så här: Varför bygga och sedan riva pyramider? Låt folk få ledigt i stället. De kanske klarar behovet på 4 tim/dag. Så kan folk få ha roligt i stället resten av tiden. Ägna sig åt det de gillar. Umgås, idrott, konst, handarbete, trädgård mm. Behoven är ju fyllda redan tidigare och de nödvändiga pengarna finns.

Vet ni - det här tror jag blir vår framtid!

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Hmm? Har du glömt Luther eller vem det nu var?" Den som icke arbetar, skall icke heller äta"...
Dessutom har jag upptäckt att fritid kostar mer än att arbeta!
Det har säkert med rolighetsfaktorn att göra?
Hade vi roligare på jobbet, behövde vi lägre löner! För då behövde vi inte ha så roligt på vår fritid!*hepp*

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Brittis sa...

Ovanstående kommentar har jag tagit bort. Det var någon som vill att jag ska satsa pengar i något projekt, alltså ett s k spam. Under de år jag bloggat har detta hänt bara en gång tidigare så jag ser det inte som något stort problem. Men om det händer igen kommer jag att starta den s k ordverifikationen vilket innebär att ni måste fylla i några bokstäver innan kommentaren skickas iväg. Så om det händer vet ni anledningen.

Anonym sa...

Hej! Vilken fin design du har i din blogg. Jag är lite dålig på finesserna. Men bara jag blir varm i pälsen så kan det bli en förnyelse. Du får måla det du vill ur mina kort. Roligt att dom duger till mall för konst. Den där tavlan du nämnde om lät intressant. Det skulle vara kul att se den. Budkatta

Sara sa...

Det skulle väl vara ljuvligt om det kunde bli 4 timmars arbete per dag som standard :o) Jag hoppas att du har rätt som tror att det blir vår framtid :o)