lördag, januari 16, 2010

Regeringen är inkompetent i hanteringen av sjuklagstiftningen.


Jag kan inte släppa tankarna kring regeringens klantiga och inhumana hantering av det trassliga snörlivet mellan arbetsförmedlingen/a-kassan och försäkringskassan.

Visst var det mycket som var mindre lyckat med förra regeringens hantering av lagen sådan den var utformad. Bl a blev många alldeles för lättvindigt klassade som förtidspensionärer. Man dolde arbetslöshetssiffrorna på så sätt. Men lagstiftningen tolkades i alla fall mer humant och flexibelt än den görs i dag.

Idag är det "peka-med-hela-handen"-politik som gäller. Reglerna ska följas till punkt och pricka. Men det går inte att skapa regler för människors hälsa som skall följas slaviskt. Människors livssituation är alltför komplex för en sådan strikt ordning. Jag går så långt att jag menar att regeringen och deras närmaste tjänstemän är inkompetenta. Man borde väl först sett till att verktygen för att hantera den stora förändringen som sker då tusentals människor vid årsskiftet "friskskrivs" och ska ut på arbetsmarknaden. T ex kommer nu massor av människor att få vänta i värsta fall månader på pengar från a-kassan pga att kassorna inte klarar anstormningen. Vad ska dom då leva på? Det är ju faktiskt så att regeringen är ansvarig för trygghetssystemen.

Och f-kassans handläggare. Hur i himmelens namn kan en icke medicinskt utbildad tjänstman bättre bedöma en människas hälsostatus än den personens egen läkare? Som dessutom inte heller har träffat personen i fråga.

Visst finns det folk som fuskar och det ska naturligtvis beivras. Men jag tycker att regeringen har börjat i fel ände och det kommer nog att straffa sig vid valet nästa år.

Till sist vill jag än en gång rekommendera er att läsa bloggen "Ett hjärta rött". Den är verkligen läsvärd.

3 kommentarer:

Eva Hillén Ahlström sa...

Och jag kan bara instämma i ditt inlägg och i din rekommendation av bloggen "Ett hjärta rött".

Mvh/Eva

Satu sa...

Jadu Brittis, helt rätt i de du skriver. Jag åker mellan AF, Fk och andra instanser och dom är väl inte riktigt på det klara hur mina sjukdomar funkar just nu. Jag tampas med både giftstruman just nu, och sen min höft då.
Struman kan dom åtgärda, men får vänta 17 månader för operation.
Höften går inte att göra nåt åt, kommer alltid få jobba deltid. Men AF vill sätta mig på en arbetsplats för att se hur sjuk jag blir ?!?! Och för att kolla hur jag mår utav struman, men i samma veva glömde dom höften :S Så det ska bli intressant att se hur det fortlöper de hela.
Och de värsta är att ingen är på de klara, man åker mellan myndigheter..suck

Brittis sa...

Eva: Naturligtvis ökar socialbidragen och därmed ökar kostnaderna för kommunerna. Som naturligtvis måste höja skatterna vilket i sin tur gör att regeringen kan fortsätta skryta med sitt låga skatteuttag och sedan förmana kommunerna att sköta sin ekonomi bättre.

Satu: Jag har förstått att FK bara kan hantera en sjukdom åt gången. Blir det en till blir dom handlingsförlamade. Jag vågar inte tänka på hur det blir för multisjuka personer.