söndag, februari 07, 2010

2500 inkarnationer kvar?

Jag håller just på att läsa en trevlig liten bok - " Konsten att leva innerligt" av Ted Harris och Ann Lagerström. Det handlar om en ung sökande människas möte med Sören Kierkegaard, skriven med ett härligt, lättsamt språk.

Här kommer ett citat ur boken som den tibetanske buddhisten Dalai Lama lär ha sagt:

"Det är synd om er i väst eftersom ni tror att ert jag har byggts upp under några ynka decennier och att ni bara har 80 år på er att få ordning på det. Det är enklare för mig, jag tror att min person har formats under 2500 liv och jag är helt säker på att jag aldrig helt kommer att förstå varför jag är den jag är. Dessutom har jag till skillnad från er ett oändligt antal inkarnationer på mig att göra något åt det."

Till skillnad från Dalai Lama tror jag att det är ganska många här i väst som tror som han, däribland jag.
Dessutom ska jag nog allt låna böcker av S. Kierkegaard på bibblan.

Inga kommentarer: