torsdag, februari 11, 2010

Det okända i blåsväder

Christer säger att jag begår socialt självmord om jag redovisar mina åsikter om "Det okända" men jag känner att jag vill ställa upp på det här programmet.

TV4+ långkörare "Det okända" fick löpa gatlopp i "Debatt" i TV1 i kväll. En mamma, vars barn gått över på andra sidan, var mycket upprörd över att ha blivit uppringd av en medarbetare i "Det okända" eftersom mediet Terry Evans nämnt den andliga närvaron av ett barn med den flickans namn i ett program. Jag förstår mammans reaktion, eftersom hon "inte tror på sån´t", så det var ett olyckligt övertramp i det här fallet. Själv skulle jag bli jätteintresserad om någon ringde mig om den förmodade närvaron av någon avliden anförvant eftersom jag "tror på sån´t" och skulle genast vilja undersöka fenomenet.

Panelen i programmet var mycket debattlysten och Christer Sturmark hävdade upprört att "det finns inga belägg". Jag undrar om han överhuvudtaget sett några program av "Det okända". Såvida de inte kör med rena fusk och uppgjorda scener så tycker jag att det finns mängder av "belägg". Jag tror inte att vanliga noviser utan utbildning i skådespeleri kan spegla en sådan karta av känslor. Förvåning, tårar, glädje över mediets uppgifter. Dessutom verifieras uppgifterna många gånger genom uppgifter i kyrkoböcker mm. Det skulle vara intressant att få lyssna till vittnesbörd från familjer i tidigare program hur pass regisserade programmen egentligen varit. Tydligen var det ett program i går kväll i TV1, "Uppdrag granskning" där den här mamman berättade mer om hur hon upplevt telefonsamtalet från filmteamet. Det går i repris i natt kl 01.15 och det är satt på inspelning.

Jag ska inte orda mer om programmet men vill i stället utveckla mina åsikter om "belägg/bevis". För att man ska kunna tala om "bevis" måste vissa villkor, grovt uttryckt,  vara uppfyllda. Det ska kunna mätas och vägas och det ska kunna upprepas av vem som helst. Men tänk om "sån´t här" inte går att mätas och vägas? Om våra nuvarande instrument är för grova? Och tänk om det är så att det krävs en viss egenskap i hjärnan som inte alla har, för att kunna förnimma "andar"? Jag tycker att det behövs lite mer ödmjukhet inför det okända, lite mer upptäckaranda och nyfikenhet. Vi kanske måste utvidga definitionen på vetenskapliga bevis.

Jag tycker att "Det okända" uppvisar hög grad av trovärdighet och är väl värt att titta på. Och en sak till: Glöm inte att TV1 har stor anledning att misstänkliggöra publikmagneten "Det okända" i konkurrentkanalen. Så stå på dig, Caroline Giertz!

Men jag har en uppmaning till Nordisk Film AB: Dra ner på alla onödiga spektakulära effekter. Det minskar trovärdigheten.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

spela in något program med Liza Williams. Brukar gå på Tv4+ nångång vid 3-4 tiden på morgonen. Då får du se på sånt man inte begriper alls. Ett fantastiskt program!
Serien heter Leva bland döda och är en repris.
Jag önskar man kunde se den på dagtid i Tv Play!!

Brittis sa...

Ska kanske prova att sätta det på inspelning. Jag har sett nå´t program någon gång men jag tycker det är lite väl klämkäckt för min smak.Ska kanske ge set en ny chans.