torsdag, februari 18, 2010

Krångel med datorn!!

I mer än två dagar har jag slitit med datortrassel. Jag är innerligt trött på att datorer är så svårbemästrade så fort något utöver det vanliga ska åtgärdas.

Vi stackars normala datoranvändare möts med förvånade uttryck när vi inte klarar av anvisningarna från datanördar. Jag har problem med att datorn (och även vår laptop) inte fungerar när det gäller att visa upp kopior av fakturor som jag ska attestera i den förening som jag tillhör.

Jag klagar inte på helpdesk - jag bemöts både vänligt och artigt och får mig tillsänt dokument som "Gör si och gör så och om det inte fungerar gör på annat sätt, såsom t ex ....."  Men dokumenten jag får är skrivna med en massa fackuttryck och dirigeringar som förutsätter att jag ska ha grundläggande kunskaper om hur det ser ut under skalet på datorn. Det har inte jag. Jag är (som målare ofta presenteras) autodidact, dvs självlärd genom åratals av misstag. Men då finns det också många svarta kunskapshål som visar sig vid dom mest olämpliga tillfällen, såsom nu. Jag undrar hur en datanörd skulle se ut om jag instruerade honom/henne att t ex göra en komplicerad kemisk analys efter en instruktion skapad för kemister.

Förmodligen ligger problemet (enligt helpdesk) i att "säkerheten i zonen" är satt för högt. Jag har satt ner det till minimum men det hjälper inte. Sedan är det en lista, lika lång som Konsumkvittot på livsmedelsinköp inför en släktmiddag, på alternativ som ska bockas av eller på under fliken Säkerhet. F*n ta´t!

Jag gick till grannen i Ruggugglegänget och attesterade i hennes dator i stället. Där gick det minsann på direkten!

4 kommentarer:

Anonym sa...

oh dear! vilket bra namn! Ruggugglegänget....

Sara sa...

Datastrul kan göra en GALEN!!!! Skönt att du kunde gå över till en i ruggugglegänget (ha ha) och låna en dator.
Trevlig helg!!

Brittis sa...

Sara: Men felet kvarstår och måste lösas. Men jag har beklagat mig hos lillebror. Och han är en fena på dom där grejerna.

Anonym sa...

Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.

- David