torsdag, februari 25, 2010

Risk för snöras i sommarstugan?

Även jag börjar oroa mig för den myckna snön. Inte så mycket för lägenhet och gård här i Rättvik utan för sommarstugan i Leksand.

Jag måste tillstå att det var när jag hörde att t o m mitt barnbarn Robin (18) är orolig för hur det går med sommarstugan. Han har tydligen även sagt till sina föräldrar att han är beredd att åka upp och skotta taken. Ända från Skövde! Men det är nog ingen risk för ras. Huset är stabilt byggt i timmer och takstolarna är gjorda av snickare från bygden. Men det är klart - det ligger betongtegel på taket. Det är tungt, det. Då är jag mer rädd för altantaket. Det är plasttak och jag minns att jag argumenterade med Christer att vi borde ha lagt takstolar och läkt lite tätare. Vi får hålla tummarna. (altanen syns inte på bilderna).

Även mitt yngsta barnbarn Alexander, 12 år, har tydligen framfört att han oroar sig för att taket rasar in. Han hade (enl storasyster) hejdat sig mitt i en film och sagt: "Tänk om ....".

Det är tydligen bara Cazzandra (17) och Pernilla (16) som behåller lugnet. Men jag hörde ändå att Cazzandra och hennes pojkvän Fredrik hade pratat om att åka upp från Borlänge och skotta av taket.

Barnbarnens engagemang tror jag hänför sig till att de gjorde ett så fantastiskt arbete i somras med att ge stugan en ordentlig upprustning. De målade och tvättade, staplade ved och lagade brygga och skar vass. Ni som följt min blogg minns kanske bildspelet jag lade ut från det arbetet. Jag tror att det gav dom en speciell känsla för sommarstugan. Jag måste säga att jag är djupt tacksam och glad för all omtanke.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Min rektor har glaserade betongpannor.. och denna vinter har taket kalvat fyra ggr. Det mullrar till - och så ligger snön på backen (och spärrar utgången!*S* Fönstervägen är ett alternativ för henne.. 63 och vig)
Frågan är om inte det är ett bra alternativ vad gäller mossa och snöhållande förmåga?
Men det glittrar fult.

Brittis sa...

Tyvärr är det inte glaserade betongpannor.