söndag, februari 14, 2010

Lätt att stjäla en villa?



Jag ser i tidningen att det tydligen varit på tapeten igen det där med att det har varit så enkelt att stjäla hela villor genom att vem som helst kan få lagfarten(?) överförd på annan utan att den rättmätige ägaren underrättas därom. Tydligen har ägaren inte rätt att få tillbaka sin bostad trots att det var uppenbart att han var ovetande om transaktionen. Det var mycket rabalder kring detta för något år sedan. Representant för ansvarig myndighet(?) lovade att fortsättningsvis sända ut ett brev till ägaren om att överföring begärts. Men han kom med många  undanflykter om hur krångligt det skulle bli. Hänvisade t o m till dyrt brevporto, jag hörde det själv i TV.

Jag såg idag en upprörd kommentar någonstans på nätet där en person menar att det är mycket lätt för en oärlig person att vittja villaägarens brevlåda och lägga beslag på brevet. Om det stämmer att myndigheten bara skickar ut ett brev utan att begära undertecknat svar, så måste jag ta mig för pannan. Det måste naturligtvis skickas ut i rekommenderat brev och undertecknat svar begäras. En villa är för det mesta en familjs i särklass största affär i livet och får inte behandlas så respektlöst av myndigheter.

Kom gärna med en kommentar om fakta kring detta. Ni såg kanske att jag skrev  frågetecken på ett par ställen. Mitt minne sviker mig beträffande detaljerna.

16 febr.
Jag surfade lite i dag på morgonen på E24 (via Expressen). Där hittade jag följande artikel med rubriken "Fortsatt enkelt att kapa fastigheter". Där finns fakta om detta klantiga system.
Läs länken under artikeln: "Så kapades Birgits hem"! Det är makalöst!!! Man tror inte att det är sant!

1 kommentar:

Sara sa...

Men det är ju helt sjuk att myndighten ska beklaga sig över att det är krångligt att sända ut ett brev till rättmätige ägare om begäran om överföring. Tycker också att det borde vara självklart att ett sådant brev skickas rekommenderat!!!