måndag, april 19, 2010

Två kursdagar med lasyrmålning i Rättvik.

Totalt utmattad har jag kommit hem från en intensiv 2-dagars kurs i målning i lasyrteknik. Vi var 15 personer som under ledning av Gunilla Wiklund fick tillbringa 2 dagar med färgpytsar,  breda penslar, stafflier och grundat lump-papper på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik. Kursen anordnades av Konstföreningen i Rättvik.

Man startar med att måla upp ett motiv i olika gråtoner, helst med stora kontraster, på sk lump-papper som är grundat med vit grundfärg. Därefter målar man lager på lager med svagt färgade vattenbaserade klarlacker. De mest fantastiska färgskiftningar uppstår.

PS: Den understa bilden visar mina första stapplande försök. Men här använder jag inte lasyrteknik utan skapar bilder med endast 3 färger: vitt, rå umbra och ultramarin. De två översta målningarna är målade av Alison Holden-Nyström och hennes dotter (snälla, kan någon tala om för mig vad dottern heter?).

På min blogg, ManDALA-art lägger jag ut ett bildspel där flera av de målningar som gjordes finns med.

Inga kommentarer: