fredag, maj 18, 2007

Du´a, 17 år stenas ihjäl för sin kärlek. Bilder i AB.

I Aftonbladet idag står det om Du´a, 17 år från Irak som stenades ihjäl av 9 män. Hon hade blivit kär i "fel" man, de hade rymt tillsammans och nu fick hon plikta med livet genom att bli stenad till döds. Pojkvännen klarade sig undan påföljder. Texten kompletteras med starka bilder.

Det är fruktansvärda och barbariska seder som härskar i vissa delar av världen och jag tycker att det är helt rätt att vi visar vår avsky för detta. Men jag tycker också att vi ska ta mer tydligt avstånd från dessa seder när de via invandringen når vårt land. Domstolarna dömer alldeles för milt när de i vissa fall frikänner inblandade med motiveringen att det hör till deras kultur.

Jag har förståelse för att djupt rotade seder är svårt att arbeta bort, särskilt för äldre individer. Därför är enbart fängelse ingen bra åtgärd. Det eventuella fängelsestraffet MÅSTE kompletteras med t ex beteendeterapi och undervisning i hur vi ser på sådana seder och bruk och jag tycker att vi har full rätt att kräva att invandrare ska acceptera vår inställning och underordna sig denna.

F ö tycker jag att invandrarföreningarna här i Sverige borde ta större ansvar. De talar människornas språk, både bildligt och bokstavligt och har därmed mycket bättre förutsättningar att få sina landsmän med på noterna. Utnyttja de etablerade invandrarnas kompetens och ge föreningarna ekonomiskt stöd till detta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det hemskt att de fortfarande stenar kvinnor, oftast är det kvinnor, till döds. Hur det kan gå ihop med deras religion förstår jag inte. Jag tror att de tolkar Koranen helt fel. Det var hemska bilder och filmen var än värre. Massa gubbar stod runt och skrek Allah under tiden flickebarnet plågades.

Annica

Brittis sa...

Ja, jag tror också att de tolkar Koranen fel. Det är nog mest gamla sedvänjor som slår igenom.