torsdag, maj 17, 2007

Hästsläpp i Tällberg




Nu har jag varit på ett hejdundrande hästsläpp. Av Dalahästar!

Klockargården i Tällberg anordnade premiär för Tällbergshästen och det gjorde de med hjälp av en välregisserad utställning med hästsnidare från de flesta socknar i Dalarna. Det är tänkt att sedan bli en årligt återkommande tillställning vid Kristi Himmelsfärdsdag.

Kristi Himmelsfärds dag är ett väl valt tillfälle att låta Tällbergshästen uppstå. Dalmålningar är ju välkända och Elia himmelsfärd, dragen av en häst figurerar på flera kända målningar. Stina Sunesson,Tällberg, känd för sina naivistiska dalamotiv har bl a målat just Elias himmelsfärd. Hästen på den tavlan är förlagan till just den nya Tällbergshästen.

Själv köpte jag en antikmålad, gråblå dalahäst, målad av Gudmundsson från Sjurberg. Han berättade att han lånat ett mycket gammal dalahäst som funnits sedan långt tillbaka i prästen Glen Åkerlunds hem och som han nu kopierat. Det var extra roligt att kunna köpa den hästen för det var nämligen Glen Åkerlund som vigde C. och mig år 1965. Den står nu i stugan. Jag ska försöka komma ihåg att ta kort på den och lägga in på min blogg vid nästa tillfälle när jag får åtkomst till datorn.

Dessa våra röda dalahästar (ibland svarta eller blå) som i många årtionden snidats i lugn och ro i Nusnäs har nu fått ordentlig konkurrens av ett uppblossande intresse för dessa fantasifulla trähästar som nu täljs i stugorna i snart sagt varje by i Dalarna. Och vilken samlarglädje! Snacka om ett skapat behov! Och jag har villigt ramlat i fällan.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Läckert.. snacka om lokala vurmar?*L*
Blev det nån rosa åt mig?

vi kom aldrig iväg på Slagrutemötet, tyvärr.. har haft en seg dag hemma i gråvädret istället

Brittis sa...

Åh, jag stod och tittade på en och tänkte på dig men jag trodde du var på slagrutemötet så jag ville inte ringa och fråga om du ville att jag skulle köpa en åt dig. Så synd!