lördag, maj 12, 2007

Ingenting fungerar!

SIM-kortet till min mobil har pajat (orsak okänd). C:s avancerade mobil har pajat för allt utom själva ringmöjligheten (orsak okänd). (Å andra sidan: Spelar roll? Täckningen är numera urusel därute vid sjön med ett Tele2-abonnemang). Och dessutom pajade bilen idag just när vi skulle åka hem till Rättvik, den vägrar starta och står nu totalt obrukbar ute i vilda skogen vid vår stuga (tur att vi har en extra bil).

Och till råga på allt kan vi inte använda vår laptop där ute i skogen! Vi missade ju att förnya antivirusskyddet i tid. Köpte nytt - det råkade bli Norton Internet Security dvs hela köret - inte bara antivirusdelen utan även brandvägg mm. Så skulle jag (varför just jag?) installera eländet. Först skulle jag avinstallera alla gamla versioner av Nortons säkerhetssystem innan jag kunde installera det nya. Nu är det så, att när jag läser instruktioner så lyckas jag alltid krångla till det. Min stående fråga när jag kör näsan i en manual är: "Menar dom si eller menar dom så?" Och så gör jag oftast fel (börjar undra om jag är smått autistisk, jag borde vara en utomordentligt bra resurs för en seriös manualtillverkare eftersom jag sätter fingret på alla tänkbara avsteg från ap-instruktionerna). Naturligtvis gjorde jag fel även vid den här installationen. Så småningom visades en meddelanderuta från Symantec (Norton) om att ingenting fungerade, datorn var totalt oskyddad och jag rekommenderades att avinstallera allt jag gjort och börja om från början. Då gav jag upp och laptopen belades med användarförbud. Vilket betyder att vi känner oss totalt ensamma i en oändlig, ensam och ödslig skog långt från kontakt med andra själar. (Snälla IT-guru: hör av dig när du kommer hem från Stockholm!).

Så just nu sitter jag i trygghet vid min stationära dator och skriver det här. C har försett mig med någon röd, stark vätska. "15%" såg jag att det stod på förpackningen - vad det nu innebär.

I morgon kl 8 slappnar jag av med en "Hemlig resa" med SPF (pensionärsföreningen). Det passar nog mig. Hoppas jag slipper varje form av manual.

Vad betyder allt detta? Eftersom jag tror, att allt vi råkar ut för har något att säga oss, så måste ovanstående betyda något viktigt. Men jag är ju så dålig på manualer. ;=)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som du fått tumme med Murphy!*S*
Strö salt runt huset!

*kram på dig*
Ps.. jag söp mig nykter! Det du!*S*

Kiara Och Kovu sa...

*S* varför e jag itne förvånad över att inget funkar????

Kram

Brittis sa...

Till anonym: Hur gör man? Jag menar det där sista? F ö, salt runt huset borde jag kanske prova.

Till Kicki: Måste du påminna oss om allt det som vi försöker glömma? *S*