söndag, mars 07, 2010

Jag kör Vasaloppet - i morgonrock!

I dag är det dagen D, med stort D. Jag kör nämligen Vasaloppet - i morgonrock!
Starten är en magnifik upplevelse. Massorna, ljudet och energin som lösgörs - det är STORT! Jag är aldrig så nationalistisk som på Vasaloppsdagen. Inte ens midsommarafton når dessa blågula höjder. Det skulle väl vara det stundande prinsessbröllopet i juni, då. I vanliga fall gillar jag norrmän. Men idag hoppas jag svenskpojkarna gör sitt jobb.

Just nu passerar jag Mångsbodarna. Men jag skulle inte rata blåbärssoppan så som tätklungan gör. Kan man påstå att dom är oartiga? Så som soppkokarna och deras hjälpare har slitit  för att serva alla åkare. De är verkligen värda en eloge.

10.13  Tyvärr missade jag spurtpriset i Evertsberg. Jag hängde tvätt i stället. 
11.01   Den stora klungan har kommit i kapp, så nu bryter jag för kaffe.
12.19   J Brink gått i mål, bara någon decimeter framför Thynell. Snopet för Thynell som jobbat så hårt i täten under stor del av de sista milen.
Nu ska jag bara kolla in damklassen. Där verkar det bli en riktigt rafflande strid.
12.52   För en stund sedan gick Susanne Nyström från Mora över mållinjen som segrare i damklassen. Ohotad. Hon drog ifrån stort på sista kilometrarna.

Nu ska Christer och jag byta kläder och köra till stugan för att hämta ungdomarna som förhoppningsvis haft en härlig helg därute och dessutom lyckats skotta av den värsta snön från taket på altanen. De ska med tåget till Borlänge.

Inga kommentarer: