söndag, mars 07, 2010

RUT-avdragen på väg att diskrimineras?

Jag har tvekat länge att ge mig in i debatten om  RUT- och ROT-avdragen. Hur många svarta jobb blir vita och hur många skattekronor går till RUT/ROT i stället för t ex skola, vård, vägnät mm? Vad blir summan av kardemumman, så att säga? Uppgifterna växlar så mycket så jag vill inte uttala mig i den frågan.

Men jag vänder mig mot att frågan enbart tycks gälla RUT-avdragen. Varför inte ROT-avdragen? De är ju också subventionerade. Det luktar diskriminering lång väg. Är det så att kvinnor (RUT-avdragen gäller mest för kvinnor) inte anses vara så viktiga utan kan lätt offras för att skola/vård/omsorg ska få sitt, medan mäns ROT-arbeten är så viktiga att de skall subventioneras? Kvinnor offras och hänvisas till arbetslöshet eller svarta arbeten som dessutom inte ger försäkringar och pensionspoäng medan männen hålls skadelösa.

Jag välkomnar en opartisk undersökning som reder ut problemet. Det är möjligt att den kan skymta i ett inlägg från "Ett hjärta RÖTT" i hennes inlägg "Siffrorna och sanningarna bakom rubrikerna".

Inga kommentarer: