onsdag, mars 24, 2010

Problem att se bra ut.

Har nyss hämtat ut mina nya glasögon. Inte roligt alls.

I min gröna, vilda ungdom lyckades jag få en häst att lägga sig över mig med sina modiga 500 kg och det har bl a ställt till det rejält med min syn. Med ålderns rätt har jag ansett mig behöva glasögon och ersatt mina enkla, billiga läsglasögon med progressiva (eller försök till...) för dels läsning, dels datorn och nu även på långt håll.

Stackars optikern hade ett elände med utprovningen och nu sitter jag här med 3 par glasögon som ger mig diverse otrevliga symptom. "Långt-håll-glasögonen" ger mig sjösjuka. Inte visste jag att marken är så ojämn! Och vid TV-n får jag inte ihop bilderna ordentligt. Det blir en sån effekt, ni vet, som när en bild i tidningen blir lite förskjuten. Det är just vid TV-n som det har märkts mest att jag behöver nya glasögon. 

Just nu sitter jag med "data-glasögonen" och här måste jag knuffa glasögonen ett par mm åt vänster och en mm uppåt för att få skarp bild. Annars blir det en dubbelexponering även här.

"Läsglasögonen" har jag inte detaljprovat ännu så jag avvaktar med det omdömet.

Jag ska på återbesök på tisdag och har fått en tid där inte så mycket folk väntas till butiken. Undrar vad de kan göra åt problemet. Dataglasögonen går väl att justera men hur gör man med "långt-håll-glasögonen? Kan man förbättra synen på mitt "friska" öga med laser för långt-håll-seende? Och kanske ska man strunta i att justera dubbelseendet genom att bara sätta i enkla, oslipade glas för det skadade ögat. Problemet är dock att djupseendet försvinner om det inte går att synkronisera blicken.

Nej, det här var ingen rolig upplevelse alls. Men jag får väl jobba med det till på tisdag. Kanske är det bara en träningssak.

1 kommentar:

Sara sa...

Usch, det låter inte alls roligt. Jag hoppas att de kan åtgärda problemet. Förstår att det just nu kanske känns långt tills du ska på återbesök på tisdag!