tisdag, mars 16, 2010

Rättviks offentliga matupphandling stoppad!

I FaluKuriren går det idag att läsa att Rättviks kommuns offentliga matupphandling har överklagats av Servera R&S AB.
Anledning: Servera menar att Rättviks kommuns upphandlingskrav på att kött- och mjölkprodukter skall följa svensk djurskyddslag är ett brott mot LOU (lagen om offentlig upphandling). Servera menar att kravet gör att producenter utanför Sverige diskrimineras.

HAR NI HÖRT PÅ MAKEN???  Utövar vi diskriminering om vi följer svensk lagstiftning???

Här stöder jag helt Jonny Jones (kommunalråd) diplomatiska uttalande: "Vi säger bara att svenska djurhållningskriterier ska följas". Vi får verkligen hoppas att Förvaltningsdomstolen har råg i ryggen och avvisar Serveras överklagande.

Jag återkommer till en fråga som ofta snurrar i mitt huvud: Finns det ingen klausul om transporternas CO2-utsläpp och om skatteeffekterna för en kommun om upphandlingen går till annan kommun eller annat land?

Finns det någon som startar ett upprop på FaceBook om ärendet? Och Camillas Matuppror? Jag lovar att ansluta mig direkt.

Inga kommentarer: