lördag, juli 17, 2010

Cyberspace - here I come!

Nu är vi i stugan. Det är mycket fuktigt och varmt efter ett kraftigt regn- och åskväder som nyss gått fram. Eftersom TV:n inte fungerar (vi har rumsterat om bland inställningarna och hittar inte ut igen) så har jag tillfälle att leka lite med datorn.

Jag sitter just nu med Christers laptop som är kopplad till modemet. Om en liten stund ska jag koppla ur den och koppla in min egen i stället. Jag har med hull och hår anammat Nallebrors uttryck att "en laptop är som en tandborste, den lånar man inte ut". Jag har haft lite dåligt samvete, för visst är det väl lite väl lyxigt att skaffa en egen laptop bara för att man vill ha layouten efter eget huvud?

Men det är faktiskt skönt med egen laptop. Den är liten och smidig, 13" i st f Christers 17" (trodde tidigare det var 15") och dessutom så lätt så att jag utan besvär kan ha den i knät. Och lång batteritid. Och ingen (mer än jag själv) som stökar omkring bland Favoriterna.

Nu sitter jag vid min egen dator. Tangentbordet är lite annorlunda så det känns ovant. Tyvärr har vi ingen router här ute så vi får turas om. Trådlöst nätverk är inte att tänka på - täckningen är urusel. Men det här alternativet är dyrt - alldeles för dyrt egentligen. Vi har försökt byta operatör men kopplingarna är få och den operatör vi har idag släpper inte ifrån sig sin plats och har nu dessutom sett sin chans och fr o m denna månad ökat månadsavgiften med 50 kr. Grrr.

Jag måste erkänna att jag gillar internet. Vilka möjligheter! Men det är klart - visst blir det ibland lite för många timmar vid datorn. Jag försvarar mig med att jag är pensionär och får göra vad jag vill med min tid. Just nu hänger molnen i trädtoppshöjd och det hotar när som helst att börja störtregna. Idealisk tid för surfning.

Cyberrymden - here I come!

2 kommentarer:

Sara sa...

Visst är det skönt med egen dator!! Själv är jag så lycklig över att vi köpte en till Thor när han fyllde år. Nu är vi en mindre som bråkar om att sitta vid datorn :o)
Ha det så skönt på landet!!

Brittis sa...

Vi har det jätteskönt och våra gäster tycks också trivas. 50% av dom sover ännu.