lördag, juli 03, 2010

Dalabönder roar turister i st f att producera mjölk? Recept på Milkogott i st f Bregott.

Det är nå´t lurt på gång i mjölksvängen. Arla med sin dominerande ställning konkurrerar ut de mindre mejeriföretagen. Allt detta med statens goda minne! Arla har friats av Konkurrensverket så nu är det fritt fram att trycka på livsmedelskedjorna igen. Samtidigt slår både staten och Arla två flugor i en smäll.

För en tid sedan avslöjades att en stor del av Milkos ledning i hemlighet förhandlade med Arla om samgående (kodnamn Sinclair) och effekten skulle bli att Grådö mejeri i Hedemora skulle läggas ner. Man kan ju undra hur mycket Milkos ledning kunde stoppa i egen ficka om affären lyckades. Nu uppdagades den hemliga uppgörelsen och en stor del av styrelsen tvingades avgå. Men jag kan inte låta bli att misstänka att även den nya styrelsen har nå´t liknande i kikaren. Flera av Milkos mjölkleverantörer har nyligen tvingats lägga ner pga bristande lönsamhet. Mjölkpriset till bönderna är alltför lågt, pålagorna är vansinniga och Milko är omöjliga att förhandla med. Men ändå känner jag att jag måste stötta Milko - tills vidare.

Det ska ju vara fri rörlighet på såväl varor som människor inom EU. Jag misstänker starkt att snubbarna i Bryssel ser Sverige som ett exotiskt semesterparadis för befolkningen i de överbefolkade EU-länderna. Gott om plats, ren luft, ljusa somrar för att inte tala om det pittoreska dalfolket med sin midsommar, fiolmusik och knätofsar. Jag tror att det smids planer att låta dalfolket ägna sig åt att dansa folkdans och gnida på sina fioler till glädje för trötta EU-medborgare söderifrån i stället för att ägna sin tid åt att mjölka kor på modernt sätt. Mjölken kan i stället komma från länder söderifrån. Våra igenväxande åkermarker kan hållas öppna med hjälp av billig, importerad arbetskraft från Lettland. Och vi dalfolk får gå omkring och vara pittoreska. Allt detta understött av vår EU-fjäskande regering (obs, jag är för EU, men inte allt.)

Förresten: Camilla Sparring (Matupproret) efterlyste en Milkovariant som ersättning för Bregott, som ju tillhör Arla.
Sedan många år gör jag eget Bregott av Milkosmör. Lätt och enkelt att tillverka.

Tag ett paket Milkosmör 0,5 kg (Ordentligt rumsvarmt).
Tillsätt 2,5 dl kallpressad rapsolja. (Då har jag någorlunda koll på kvalitén)
Tillsätt 1,25 dl vatten
Vispa ihop med vanlig elvisp tills smeten är jämn = någon minut.
Det blir ett alldeles utmärkt smörgås-smör. Lätt att bre trots kylskåpskallt.

Inga kommentarer: