måndag, juni 18, 2007

En trevlig helg och delvis LCHF kost

37 mil på fredagen till Strykarkatten, min lillasyster. Som vanligt flöt samtalet där livligt och det var ljuvligt att botanisera runt i deras doftande trädgård. Överallt fanns det färgglada, doftande buskar och andra växter. Vi bjöds sedan på en smörgåstårta av LCHF-recept. Stommen bestod inte av bröd utan av äggkaka. Den var jättegod och mycket mättande.


För den som inte vet vad LCHF (low carb/high fat) är, rekommenderas att ta del av dr Annica Dahlqvists blogg. Hon har vågat gå emot hela etablissemanget och hävda att människor som är disponerade för diabetes typ2, har metabolt syndrom och svårt att gå ner i vikt inte skall äta kolhydrater, eller i varje fall minimera intaget.

Många vittnar om att de har blivit mycket bättre sedan de har minskat andelen kolhydrater radikalt. En del har t o m helt kunnat sluta med sina insulinmediciner. Många vittnar också om betydande viktnedgång. Kontroversiellt är att Annica Dahlqvist med flera menar att man ska ersätta kolhydraterna med fett och då mättat fett. Och bannlysa alla margariner, fleromättade fetter (utom omega-3) och produkter som innehåller "delvis härdat vegetabiliskt fett", dvs i många fall transfetter. Dessa "konstgjorda" fetter, menar förespråkarna, är vår kropp inte skapad för och orsakar då skador främst i blodkärlen. Låter logiskt, tycker jag.

För egen del kan jag vittna om att sedan jag minskat kolhydraterna och kastat ut alla margariner och ersatt det med riktigt smör så har mina blodfettvärden plötsligt blivit utmärkta från att tidigare ha varit helt uppåt väggarna. Viktnedgången, däremot, har lyst med sin frånvaro förmodligen därför att jag inte har minskat kolhydraterna tillräckligt.

Lördag em åkte vi till vår son R med familj. Det var underbart att få träffa dem, det blir ju tyvärr inte så ofta. Så vår rundtur blev verkligen lyckad.

Det blev lite mycket om LCHF-kost men eftersom jag har goda erfarenheter från det så vill jag gärna flagga för denna nygamla kunskap.

Inga kommentarer: