lördag, januari 05, 2008

Jag - en IT-guru. Obs ironi

Jag fick en mp3-spelare, (en ZEN 512 MB) i julklapp förrförra året, dvs för drygt ett år sedan. Inte förrän nu har jag fått för mig att jag ska lära mig hur man tankar in saker på den. Tidigare har jag bara lyssnat på P1 på den. Vi ska nämligen på en långresa och jag har några föredrag i mp3-format på skiva som jag skulle vilja lyssna på.

I stor stil började jag med att sätta in den medföljande installationsskivan till mp3-spelaren. Då skulle man logga in som Admin. Bara det var ett företag, så jag gav upp och satte i gång att klicka NEXT på allt som dök upp. Med påföljd att en massa ikoner dök upp på skrivbordet. Betalgrejer också. Så det skippade jag.

Se´n var det dags att försöka ladda ner föredrag. Jag började med ett föredrag av samme författare från nätet Det gick ganska skapligt. Jag skapade en mapp och stoppade in det där.

Se´n började det trilskas ordentligt. Real Player, Windows Media Player och så det där engelska eländet Creative nånting som var som ogäs på skärmen. Och jag begrep ingenting. Till slut lyckades jag skapa ett album med 48 sek av det där föredraget. Men då fick jag inte "connection" med spelaren. Efter ett par timmar lyckades jag i alla fall, men då visade det sig att föredraget inte kunde tas emot i mp3-format om det inte gick genom det där j-a Creative-nånting. Och jag hade tagit in det i Windows Media format! Eller hur man uttrycker det.

Till sist fick jag till även det. Så nu ligger 48 sekunder av de ca 10 timmar som jag vill ha in. Och det räcker förresten inte 512 MB till för. Så det blir väl råstopp nånstans! Dessutom har jag lyckats trolla bort P1 från spelaren så det är väl ajöss med det. Och jag som gillar P1!

Nu har jag hållit på i 7 (!) timmar för dessa 48 sekunder! Klockan är 24.30 och jag är TRÖTT! Och i morgon (idag) har jag väl glömt hur jag gjorde!

Inga kommentarer: