lördag, januari 19, 2008

LCHF-kost får godkänt av Socialstyrelsen!

Har ni läst tidningarna och lyssnat på TV/radio på sistone? Då har ni läst att Dr Annika Dahlqvist har fått upprättelse om sin LCHF-kost. Kolla länkarna om "läran" i länklistan till vänster, långt ner.

I korthet innebär LCHF (LowCarbohydrateHighFat) att människor med diabetes typ 2 bäst blir av med sitt insulinbehov om man äter enligt LCHF-modellen. Alltså tvärt emot Livsmedelsverkets (LMV) rekommendationer om att diabetiker typ 2 ska äta mycket kolhydrater och lite fett. Dr Annika Dahlqvist menar också att man går ner i vikt på denna kost. Och att det också förbättrar svajiga blodfettvärden för den som har sådana. Men hennes "lära" förkastades helt av etablissemanget (S Rössner, Dietisterna m fl). Annika har fått mycket stryk av de "lärde". Hon fick en anmälan till Socialstyrelsen på sig från några dietister samt blev tvungen att säga upp sig själv från sin tjänst på Njurunda Vårdcentral eftersom hon inte ansåg sig kunna frångå sin övertygelse vid sina kostråd till diabetiker typ 2.

Själv kom jag i kontakt med Annika Dahlqvists kontroversiella tankegångar under hösten 2005. Under en period åt jag ganska strikt efter de rekommendationerna och mina blodfettvärden förbättrades markant och jag gick ner ett antal kg. Min läkare var glad och hade ingenting emot att jag fortsatte på den inslagna vägen.

Jag ska inte orda så mycket om mig själv i denna fråga. Jag äter ganska starka mediciner mot min hjärtsvikt och vågar inte avstå från, eller ändra på, min medicinering.

Men ni som är intresserade av viktminskning, har diabetes typ 2 eller metabolt syndrom: gå in på de 3 länkar jag lagt in på länklistan till vänster. De kan vara början till ett nytt liv för er. Läs också gärna de inlägg jag gjorde i min blogg 15 - 17 dec 2005. Vid min genomläsning nyss, tycker jag att de faktiskt var ganska bra. Om jag får säga det själv.

Rättelse:
I flera dagar har det stått i rubriken att det var Livsmedelsverket som "frikände" Annika Dahlqvist. Vilken groda! Det skulle stå Socialstyrelsen!

Inga kommentarer: