tisdag, januari 08, 2008

mp3-spelaren igen

Satte mig vid datorn igen med C:s mp3-spelare (se tidigare inlägg). Nu skulle jag minsann lösa problemet med att byta filtyp från det där "Creative"-nånting till annan lämplig filtyp.

Jag hade ambitiöst antecknat råden från kommentarer i tidigare inlägg så det skulle vara lätt som en plätt - trodde jag. Jag högerklickade på den ljudfil jag ville ha in i spelaren (Sucka mitt hjärta ... med M Levengood). Valde Öppna med.. , valde Prog.. . Vad hände? Femtielva valmöjligheter!!! WMZ, WMS, WVX, XPL m fl, m fl! Vad ska man välja? Nån som vet?

Jag gav alltså upp. Vilset satte jag mig och lekte lite förstött med C:s sticka (har ni hört sån´t namn på en så´n där mackapär som man hänger om halsen?). Läste lite håglöst i manualen och tryckte lite på knapparna. Och vad tror ni hände? Plötsligt började text rulla fram på displayen men inget ljud kom. Upptäckte att pluggen till hörlurarna inte satt i ordentligt, tryckte i dom och plötsligt ljöd Mark Levengoods mjuka stämma tydligt i mina öron. Jag provade lite fram och tillbaka. Jodå, det fungerade alldeles OK.

Så jag gick ut i köket och räckte lyckligt över spelaren till C bara för att få veta att han redan beställt två talböcker till. I CD-format!!

Så nu gäller det bara att få gång på CD:n som jag fick, då jag för drygt ett år sedan beställde talboken "Sucka mitt hjärta ...." i julklapp till C. Den innehöll nämligen både CD-skivor och en mp3-skiva.

Snacka om att vara tillbaka på ruta ETT!

2 kommentarer:

Gunilla sa...

hur går det?
Ja, det är en jäkla masssa olika ändelser.Du skulle nog ha kryssat för mp3 bara? För du väljer vad du ska ha för läsbara format i just det programmet. Är det mediaspelarer en Quick time player du vill ha som huvudläsare markerar du det i Din dator.. och låter det andra ta hand om mp3 enbart?

Brittis sa...

Har ingen aning om vad jag vill.