onsdag, januari 16, 2008

Tryck och slå. Alltid funkar det på nåt.

Mobilen visar ju tiden nuförtiden (*ler*) varför det har känts onödigt med ett ur på armen. Så mina två armbandsur har blivit liggande i lådan vid sängen länge, länge.

Den ena klockan fick jag av C för många herrans år sedan, säkert 20 år sedan. Han har köpt den på en tax-fri på någon flygplats någonstans. Och den har gått och gått i alla år. Den andra klockan är en present från Cederroth när jag hade jobbat där i 25 år. Det är en vacker guldklocka med inskriptioner å´allt. Men för en tid sedan upptäckte jag att klockorna inte gick. Jag grumsade lite för att det var så dåliga batterier. Särskilt guldklockan, för det var inte så länge sedan jag bytt batteri i den.

Men nu inför resan tänkte jag skaka liv i den jag fick av C. Det kan ju vara onödigt att ha mobilen på hela tiden. Så jag gick till herr Urmakar´n som bara konstaterade att det inte var nå´t fel på batteriet. "Men den går ju inte" sa jag. "Släng den och köp en ny" sa han. "Aldrig" sa jag och tog klockan och gick hem. När jag kom hem var jag så irriterad att jag drämde klockan i bordet med en ganska kraftig smäll. Och vad tror ni hände? Jo, klockan satte igång att gå!

Nu började jag kasta lite blickar även på guldklockan. Slog den lite försiktigt (den är ju av guld) i bordet. Men tyvärr - inget liv. Då började jag pilla lite med knappen. Och upptäckte att den inte var intryckt ordentligt. Tryckte till och vad hände, tror ni? Jo, den började gå!

Så nu har jag plötsligt två fungerande klockor. Och det kostade mig inte ett öre.

Inga kommentarer: