söndag, maj 18, 2008

Dalkarlsvandrarna snart vid slottet

Nu är den årliga Dalkarlsvandringen från Mora till Stockholm strax över. Idag når de slottet. Även den här gången snuvas de nog på att få träffa kungen.

Jag skrev i mitt första inlägg att vandringen görs till åminne om herrarbetena i Stockholm som dalfolket gjorde i början på 1900-talet när jordbruket därhemma mellan sådd och skörd kunde avvara folk. Men jag förstår nu att jag delvis hade fel. Vandringen syftar också till att minnas Stora Daldansen från 1600-talet. Det var dalkarlar som vandrade mot Stockholm för att ödmjukt be kungen att förbättra levnadsförhållandena för folket i Dalarna. Men höga vederbörande i Stockholm trodde att det var uppror på gång så slutet blev att alla dömdes till döden. Dock skulle jag tro att dagens dalkarlar får behålla huvudet (såvida de inte tappat det redan innan de anträdde 35-milavandringen *skratt*).

Inga kommentarer: