måndag, maj 05, 2008

Mandala målning. Workshop i Järna



Jag har varit på en kurs i Mandalamålning under 5 intensiva dagar. Vi har disponerat en fantastisk ateljé i Hedeberga utanför Järna i Södertälje och bott på B&B i närheten.


Kursen organiserades av Erik Grind, Falun med ett fantastiskt intresse för mandalamålning. Som huvudlärare fanns Charlotte Backman från Californien, USA. Vi var två elever från USA och tre från Sverige. Jag har tidigare bara målat i olja och det var verkligen en upplevelse att måla med akrylfärger.


Mandalamålning är helt annorlunda än "vanlig" målning. Motivet skissas med linjal, passare och gradskiva och noggrannhet krävs, för annars blir det fel i slutändan. Det kan låta tråkigt och fullständigt utan inslag av kreativitet, men ingenting kan vara felaktigare. Här är det verkligen inre bilder som uttrycks i symboler och färger. En viktig del i kursen är meditationer där en inre känsla träder fram som sedan uttrycks i målningarna. Här integreras vänster hjärnhalva genom de strikta strukturerna med höger hjärnhalvas känslomässiga och intiutiva förmåga. Och man kan måla mandalas fastän man "inte kan dra ett rakt streck" eller ex rita en häst.


Min målning växte gradvis fram genom de meditationer vi gjorde före och efter målningen varje dag. Jag har gett den namnet: "En ny värld uppstår". Jag tänker inte försöka förklara målningen. Var och en får se den på sitt sätt. Många får inga accossiationer alls, andra hittar egna.

Som du kan se på gruppbilden, har alla sina egna inre bilder. Trots det hade vi otroligt roligt tillsammans och fann varandra fullständigt.

Erik Grind har för avsikt att starta fler kurser i mandalamålning. Nästa kurs blir i Falun 14-15 juli med Paul Heussenstam från USA som instruktör.

Gå gärna in på Eriks hemsida och njut av hans vackra arrangemang med mandalamålningar där Erik presenterar sin verksamhet, kurser och målningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

OJ, så vacker!!
Den påminner om Livets blomma, och om de iskristaller Emoto fotograferat efter att ha pratat med vattnet.
Det där verkar kul. Vi måste prata mer om detta, det vill jag prova!

Kiara Och Kovu sa...

Åååhhhh vilken vacker målning. en sån vill jag oxå ha!!!!!! Den utstrålar ett lugn.