tisdag, oktober 07, 2008

Syjunta med nytt stuk

I kväll hade vi syjunta. Min fönsterlöpare är nu färdig och jag har påbörjat ett nytt projekt.
Under flera år har C och jag samlat ärmmärken från alla de resor vi gjort, ensamma eller tillsammans.
För många år sedan köpte jag ett stycke lintyg, ca 1,5 m. Allteftersom vi köpte märken har jag sytt på dom på tyget. Och bonaden har hängt på väggen i sommarstugan. Den del av bonaden som inte var täckt av märken vek jag bara helt sonika in så bonaden blev dubbelvikt. Och den fälldes ner allteftersom jag fyllde på med nya märken.
På senare tid har det dock blivit långt mellan sömnadstillfällena så det har samlats en ansenlig mängd märken. Det har jag nu beslutat göra något åt. Så i kväll blev det 7 märken fastsydda. Med den farten blir jag nog klar tills jag fyller 100.
En kul hobby faktiskt. Rekommenderas till dem som reser mycket och inte vill samla på sig en massa souvenirer, som ändå hamnar i ett skåp till sist.

PS: I sommarstugan satt bonaden, skam till sägandes, uppsatt med endast vanliga häftstift. Men nu ska jag fålla kanterna ordentligt och trä upp bonaden på en snygg gardinstång - en sån som används till panelgardiner. Den ska upp på väggen i vardagsrummet inom kort. Den är redan så full med märken så det är bara på ett par dm i nederkanten som det saknas märken. Och så ska jag fylla på med små märken där jag tidigare sytt lite glest. DS.

Inga kommentarer: