onsdag, oktober 29, 2008

Till naprapaten Hasse Börjes

I morse traskade jag, ganska stel i ryggen, till Hasse Börjes i Rättvik för att få min rygg bedömd och kanske även åtgärdad. Det var mitt första besök hos honom.

I en timme masserade, tryckte, vred och tänjde han på alla muskler i nedre delen av ryggen. Manipulering av ryggen var inte lämpligt i mitt fall, ansåg han. Han menade att jag hade väldiga låsningar i ryggen, tydligen pga för mycket stillasittande (precis som jag själv befarat) vilket alltså ger spända och ömmande muskler. Han jobbade verkligen för att få dom att lossna. Jag fick order om att ta det lugnt några dagar och sedan försiktigt starta med motion, t ex promenader.

När jag gick därifrån kände jag mig mycket ömtålig i muskulaturen och jag var ganska trött. Ska bli intressant att se hur det är i morgon.

Inga kommentarer: