fredag, september 11, 2009

Morgonkaffet under elektronisk tystnad

Vaknade kl 6. Det tog emot en smula att lämna den goa sängvärmen för att gå upp och elda. Ute var det tät dimma, dagg i gräset och 2 grader. Hösten är utan tvekan här.

Men jag fick fart i spisen och beslöt att sätta på radion för att göra mig underkunnig med förhållandet ute i världen. Radion är en Philips MCM275 Micro System som kan allt och är försedd med en mikrofjärrkontroll med tusen små knappar. Tror ni jag lyckades få fram mitt kära gamla P1? Nej, bara Dalaradion med en outhärdlig skrålmusik som jag snabbt klickade bort. Så nu står den där och StandBy-knappen lyser retfullt.

TV-n då? Av någon anledning har ljudet försvunnit på TV1 och TV2. Men jag lyckades få fram TV4 och kom in just när det var lokala nyheter. Så jag fick njuta av trafikinformationen och övriga Stockholmsnyheter eftersom jag inte kommer ihåg kanalinställningen för att kunna få in GävleDala.

I stället letade jag på laptopen fram programtablån för sr.se och fick in mitt kära P1. Men då var ljudet för svagt för att höras ut i köket där jag äntligen skulle få till mitt morgonkaffe med knäckemackor.

Så jag stängde av alltihopa och drack mitt kaffe under tystnad. Jag kan ändå inte göra något åt omvärlden. Jag tänkte på filosofen Martinus ord när man oroas över tillståndet världen: "Det gäller att hålla sig själv på rätt köl".

Så jag njöt av mina två knäckemackor med ost (kaffet var sisådär), njöt av tystnaden och höll mig på rätt köl.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

jag gillar din filosofiska attityd! Den känns helt rätt.
Och varför ska man lyssna på radio och tv på morgonen? Det är ju bara elände.. och sen är den dagen förstörd...

Storasyster sa...

Mmm, det var rätt skönt.