torsdag, september 10, 2009

Sista rycket i stugan inför hösten

Åkte ut till stugan i går. Vädret var/är vackert och jag vill njuta av stillheten härute innan hösten blåser in för fullt. Dessutom skulle jag påta på tomten lite, tänkte jag. Eftersom vi inte fick iväg något vattenprov (måste skickas måndag- onsdag) tidigare i veckan så kopplade jag en slang till vattenkranen och ut i bäcken som går i tomtgränsen och har nu låtit vattnet rinna i säkert 5 timmar. På måndag eller tisdag skickar vi provet. Vattnet är nu klarare men smaken är likadan. Inget större fel, egentligen, men jag är ju bortskämd med Rättviksvatten.

Så ska jag bädda rent i sängarna, släpa lite ris, handla mat tills barnbarn med pojkvän kommer över helgen för att stapla in 3 m3 ved och klippa gräset. Ev ska de också hala upp flotten inför vintern. Den måste vinschas upp på land och flytblocken ska ta ur. Det är ett hästjobb och kräver krafter. Jag har också planerat att måla på Rogers tavla. Det återstår en del jobb med grönskan i tavlan.

Nu på morgonen (vaknade kl 04.30) har jag lyssnat på 2 CD-skivor (av 14) med John Grisham: Den samvetslöse. Måste säga att det verkar trevligare att läsa böckerna i stället. Men det är ju kul att prova. Men vilket elände att bära CD-spelaren med sig när jag skulle koka kaffe och bre mackor. Till sist stoppade jag spelaren i en liten plastpåse som jag band runt midjan med ett snöre. Men jag ska nog kosta på mig en liten billig CD-väska. Man fick nämligen "boken" gratis men ett villkor var att man även köper en talbok till ordinarie pris. Jag tror, att det kan vara något för Christer.

PS: jag har inte kameran med så jag kan inte visa hur vackert det är här nu när höstfärgerna börjar visa sig. Ska se om jag kan få en bra bild med mobilen. DS

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har aldrig lyssnat på en talbok någon gång. Är lite sugen att prova, men grejen är att jag älskar att just LÄSA böckerna. Brukar avverka en 3 böcker i veckan men det janske är dags att prova en talbok!

Brittis sa...

Jag rekommenderar att man köper boken i mp3-format.Då kan man lyssna i en liten mp3-spelare som man hänger runt halsen. Mycket bekvämare än att bära runt på en CD-spelare även om dom finns i bärbart format. Men man måste spela in på datorn först och sedan överföra till mp3-spelare. Låna på bibblan!