söndag, mars 02, 2008

Kör Vasaloppet i dag

kl 8.41 Nu har jag startat och faktiskt redan passerat målsnöret i Smågan. Fick dock inget spurtpris. Inte så konstigt - det är jobbigt att spurta med den ulliga morgonrocken som snor sig kring benen.
Jag är lite besviken över starten. Hade hoppats få se den oförglömliga synen när de startande börjar kasta klädsäckarna i bingarna. Ska lägga in en önskan till SVT att de visar det ögonblicket i repris någon gång.
Nu ska jag få i mig lite vätska för att orka resten av de 9 milen.

Kl 9.17 Mångsbodarna. Spurtpriset till en norrman. Själv har jag bytt till svalare klädsel, mysbyxor och en sval bomullstop. Vätskeintaget består av kinesiskt té samt kex med fårmögelost från Söderås gårdsmejeri och kex med norsk mesost för att hylla norrmännen i årets Vasalopp.

kl 9.46 Nu har vi passerat Risberg. Det kinesiska gröna teét räckte ända hit. Men muggen var i och för sig stor. En norrman var först över det röda strecket den här gången också. Jag har mailat till SVT:s sportredaktion och bett dem visa sekvensen där klädsäckarna kastas strax före starten. Får se om det ger effekt.

Kl 10.35 Det var ett tag sedan jag passerade Evertsberg. Men eftersom jag fortfarande ligger i ryggen bakom de tre norrmännen som jagar svensken Ahrlin så har inget nytt uppstått. Annat än att C har somnat i fåtöljen med en filt över sig.

Kl 10.50 Vi sliter oss uppför Lundbergsbackarna. Kommer att tänka på vår son Roger, som för några år sedan åkte Vasaloppet. Otränad, för korta, lånade skidor och stavar och felvallat men ändå tog sig i mål. Vansinnigt projekt, kan tyckas, men likväl en kraftprestation.

Kl 11.25 Passerade nyss Hökberg. Dags för min blåbärssoppa före slutspurten. Men jag skär i lite frukt bestående av päron, apelsin och ev en halv banan. Som det verkar, är det bara Jörgen Aukland som är en reell konkurrent att räkna med.

Kl 12.17 Släppte just förbi J. Ahrlin i mål. Efter de norska bröderna Aukland. Tyckte att det var rätt att Ahrlin fick bli 3:a. Så som han slitit med sin stakning. Men sen är det min tur. Och nu vänta kaffe nere hos tant U.

Inga kommentarer: