fredag, mars 14, 2008

Ont i armen

Sådärja, nu har jag avverkat ett effektivt läkarbesök. Samtal, röntgen, utlåtande och avhämtning av mediciner på apoteket. Allt inom 2 timmar.


Jag har haft förfärligt ont i ena armen på sista tiden (se inlägg från i går, sista stycket). Tyckte det var dags att göra något åt det, när jag tvingades tvätta och föna håret med en arm.


Under min vilda tonårstid på 50-talet fick jag en häst över mig med bl a armbrott och skallskador som följd. Jag minns inte så mycket av den perioden men hade fått för mig att armen lappades ihop med hjälp av spikar. Men jag har inte varit säker - det kunde ju vara ett utslag av tonårsfantasi. Det låter ju häftigare så, än att armbrottet läkt på vanligt sätt. Röntgen visade dock att två rejäla spikar är inkörda i överarmsbenet som är lite krokigt och knöligt. Men läkaren bedömde att värken kom från en inflammation i axelleden. Så nu är det till att äta inflammationshämmande och smärtstillande och sedan besök hos en sjukgymnast på Koppjärk för att få upp rörligheten.


Det låter ju logiskt att det kan vara enligt ovan. Jag har alltid tidigare varit mycket i farten och inte varit rädd för att ta i. Men för 7 år sedan fick jag hjärtsvikt och fick tillsägelse att vara försiktig och inte arbeta med armarna eller lyfta ovanför hjärttrakten. Så jag blev plötsligt mycket stillsam. Och då stelnar axelparti och armar till.


Med tiden tycker jag att jag blivit mycket bättre, orkar mer och har tänkt lyssna med hjärtkliniken i Falun om jag inte kan minska på medicinmängden. Och arbeta lite mer med armarna. Det ska jag göra vid nästa återbesök där.

Inga kommentarer: