söndag, mars 01, 2009

Protektionism eller europism/globalism?

Vad är rätt egentligen? Att skydda den egna hemmamarknaden eller tänka globalt?

Här går jag i Rättvik och bojkottar de butiker som inte tar in produkter från Milko. Jag vill att vi ska värna om vårt öppna landskap och våra mjölkbönder och inte köpa produkter från Arla för att rädda Danmark från deras mjölköverskott. Jag handlar i Rättviks butiker trots att varorna ibland är ett par kronor dyrare. Jag stöder uppropet att skolor och andra officiella institutioner ska handla närodlat så ofta det går.

Samtidigt ger jag Reinfeldt rätt när han klagar på Frankrikes Sarkozy som vill bara gynna de egna bilfabrikerna. Reinfeldt påpekade att Europa har kapacitet att bygga 18 miljoner bilar/år men vi behöver inte mer än 11 - 12 miljoner bilar. Och de bör naturligtvis då byggas där de görs som kunderna vill ha dom och där de är mest miljövänliga. Jag hör också till den skara som inte vill att vi ska hålla SAAB under armarna. Kunderna vill ju tydligen inte ha den typen av bilar.

Men vad är rätt, egentligen? Är jag en sån vars lojalitet bara räcker fram till Saluån?

Inga kommentarer: