måndag, februari 09, 2009

Funderingar kring regeringens kärnkraftsutspel.

Nu har regeringen tydligen enats kring kärnkraftsfrågan. Centern, den gamla kärnkraftsmotståndaren, har nu gått med på att man ska kunna bygga tio nya kärnkraftsverk. Men inte ett öre från staten i bidrag. Industrin ska själv bekosta utbyggnaden. Jag tror, att centern, förlitar sig på tröghetslagen. Att ingenting sker förrän tidigast efter valet eftersom industrin vet att vänstern, som är kärnkraftsmotståndare, kan vinna valet om två år och då blåser kanske andra vindar. Och till dess skall de stimulanspaketet för alternativa energikällor som utlovats hinna implementerats. Det kan vara smart uträknat och det kan lyckas.

Men Vattenfall, då? Det är ju halvstatligt. Vattenfalls vinst kan användas för utbyggnad eftersom Vattenfall sägs arbeta helt efter företagsförutsättningar. Kan Vattenfall stå emot industrilobbyns påtryckningar? Troligen inte.

Och övriga alternativa insatser då? Jag tror att vår svenska försiktighetskultur kommer att lägga en våt, tung hand över innovationslusten. Riskkapitalbolagen kommer inte att veta vilket ben de ska stå på och blir då försiktiga i sina utlåningar.

Jag är faktiskt ganska pessimistisk om utvecklingen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och vart tog demokratiska beslut vägen? Nån som minns kärnkraftsomröstningen???
Nån som bryr sig??

Brittis sa...

Jag minns mycket väl omröstningen. Och jag var och är engagerad.