torsdag, februari 19, 2009

Tvingades ta itu med Picasa 3.

Idag tvingades jag ner på skolbänken. Rejält.

Väninnan Elvira kom och visade sin nyinköpta laptop och ville installera bildbehandlingsprogrammet Picasa. Ni som följt min blogg vet, att jag har haft ett h**e med Picasa 3. Jag har trots allt återinstallerat det men alla bilder som tidigare var sorterade i album har försvunnit. Alla bilderna finns ju kvar i datorn, men det är mixen av tömningarna ur kameran samt scannade bilder. Alltså en mischmasch av bilder utan någon ordning. Och jag har inte känt någon lust att sortera upp de 5222 bilderna som finns på hårddisken. Och inte "leka" med Picasas uppdatering heller. Men den ska ha massor av roliga finesser, sägs det.


Men här kom nu Elvira, såg glad och förväntansfull ut. Nu var jag tvungen att se ut som om jag begrep nåt. Så jag installerade Picasa3 på hennes dator och hoppades på det bästa. Hon hade bilder på DVD-skivor (skulle tro att det var ca 500 bilder) som vi laddade in i datorn. Det blev till att visa hur man skapar mappar och sorterar i album och därmed blev faktiskt alla hennes bilder snyggt sorterade medan hon övade sig på hanteringen. När hon gick hem med laptopen under armen såg hon glad ut.


Jag har slagit lovar runt min ångmaskin hela kvällen och funderat på om det kanske är läge att börja sortera min bildsamling. Jag började med att leka med nyheterna i programmet. Skapa collage mm. Lägga till bildtexter och taggar. Så det ska nog bli ordning så småningom och kanske t o m en slideshow i högermarginalen av bloggen. Jag har en jättefin bildserie på Alex när han gör slarvsylta av brottardockan.




4 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

Den bildserien vill jag se ju!!!!

Anonym sa...

Jag sak lägga ut den på Webbalbum. Du får signal när det är klart.

Kiara Och Kovu sa...

Okey.

Elvira sa...

Elvira tackar sååå mycket för hjälpen så länge. Återkommer v.b.