Taxi problemet fortsätter i Rättvik och Leksand. Nyss brakade förhandlingarna samman om en tillfällig lösning. Och lika bra var det.
Själv tycker jag att taxi hör hemma under infrastrukturen, i likhet med tåg, buss, flyg mm. Särskilt i glesbygd där bussturer mm inte kan gå så tätt. Där skulle taxi vara ett utmärkt komplement. Och då hör det hemma inom infrastrukturen och bör absolut vara en samhällsangelägenhet och behandlas som en sådan med ansvaret i det offentliga. Men ännu anses inte taxi höra hemma där. Och en lösning av eländet hastar. Kanske är lösningen en mer okonventionell åtgärd. Rättvik/Leksand är stora turistorter och därmed beroende av en fungerande taxiverksamhet. Men med mycket ojämn beläggning. Jag har förståelse för att ett taxiföretag enligt konventionell modell inte bär sig med den låga beläggning som föreligger utanför turistsäsongen.
Varför inte skapa en taxipool där pensionärer med F-skattesedel kör enligt frivilligt schema? En växel, också ev driven av pensionärer, fungerar som ett nav för taxibeställningar. Förarna, som ju i stort sett bara kör på hemorten, borde kunna få en speciallicens efter att ha genomgått ett förenklat körtest. Om pensionärer kör för att dryga ut sin pension är de inte lika känsliga för svängningar i inkomsterna. På det sättet kommer vi bort från svarttaxiverksamheten och det finns ett ärligt telefonnummer att ringa till för att få bil och hotellen vet vart de ska kunna ringa för att flagga för konferenser, lägga beställningar mm.
Politikerna måste skapa speciallicensen (om den nu överhuvudtaget behövs) och pensionärsorganisationerna organiserar poolen. Kanske kan både SPF- och PRO-taxi samsas på samma ort.
Samarbeta, tänk nytt och var kreativa!!
4 kommentarer:
ja, det låter ju bra! Kan jag få boka direkt?
Nja, jag stupade på fickparkeringen.
Men jag kan köra svart tills vidare!
Vilket bra förslag! Du har ideer Du!
Lägg fram det till P-föreningarna och politikerna.
Chaufförer finns det gott om!
Jag skickade det faktiskt som insändare till både DD och FK men ännu har de inte tagit in det. Jag tror, att den tidigare taxirörelsen har lagt en stor, tung,fuktig, lovikka-vante över alla lösningar. De vill ha till stånd en uppgörelse där "privattaxi" ingår i landstingstransporterna så som det var tidigare. Och därmed stöttas av skattebetalarna. Och vet ni vad - jag tror också att det är det bästa på lång sikt. Då ingår det i infrastrukturen, vilket jag anser vara rätt. Men just nu är det panikläge för att inte vår turistnäring ska få obotliga skador. Och kommunen sitter ju fast i ett mångårigt avtal som blir väldigt dyrt att bryta.
Skicka en kommentar