Mora Taxi AB vacklar mellan att fortsätta som förut eller bli uppköpta av Taxi Stor&Liten, Gävle som i sin tur ägs av ett större bolag, Veolia Transport (tidigare Connex). Men det här är ett problem för länets alla turistorter, bl a Rättvik, Leksand och Mora. Mora har i alla fall ett taxibolag, här i Rättvik och Leksand har vi bara svarttaxi att ta till.
Som jag ser det, blir samordningsvinsterna marginella vid ett uppköp. Det är bara administrationskostnaderna som kan minskas. Allt beror ju i grund och botten på det ojämna behovet av taxi under året. Det går inte att ha bilar och chaufförer stående under lågsäsong för att sedan ha tillfredställande service under högsäsong. Alltså är den enda lösningen att taxiverksamheten samordnas med samhällsservicen!
Vd:n för Mora Taxi AB, Krystyna Eriksson tycks känna sig tvingad att bli uppköpt av "utsocknes" för att kunna gå vidare. Men jag anar längtan efter en annan lösning. Citat ur artikeln i DD: " Tänk om Rättvik, Mora och Leksand hade bildat ett bolag. Vilken styrka hade inte ett sådant företag kunnat få i Siljansbygden?". Då har man kanske kraften att förhandla fram ett avtal även för samhällstjänsterna, som är ett måste för att vi ska ha en taxiverksamhet att tala om.
Nu sitter vi fast i en urusel upphandling ett par år till. Att bryta det kostar skjortan. Hur gör vi under tiden? "Legalisera" svarttaxin och blunda för den? Eller upprätta ett avtal med ett Siljansbolag och etablera god kontakt för att därefter gemensamt sparka ut Samres när tiden är mogen?
2 kommentarer:
Legalisera svarttaxin tycker jag. Fånigt att man inte ska få köra folk som vill åka tycker jag. Ska man förbjuda folk att lifta oxå?
Tål att tänka på.
Skicka en kommentar