söndag, juli 08, 2007

Utflykt till Kupolen och en läsupplevelse

Vädret kunde faktiskt ha varit trevligare så vi bestämde oss för en liten utflykt till Kupolen i Borlänge.
Jag köpte en laddare till mobilen som kan anslutas till tändaren i bilen. Det dåliga mottagarförhållandet i stugan slukar mobilens batterikraft på nolltid.
Vem mötte vi på Kupolen - om inte syrran med make? Så det blev gemensam lunch på högsta etaget. Mycket gott.
Sedan gjorde de oss sällskap till stugan över en kopp kaffe.

Idag har jag även lyckats ta mig samman och åstadkomma en promenad. Med soppåsen till sopcontainern! Ca 2,5 km tor. Inte mycket att hurra för men det är väl bättre än ingenting. Jag lyckades i alla fall bli svettig och andfådd. Det är skrämmande att jag inte orkar mer. Men skam den som ger sig. Ska försöka fortsätta varje dag och öka tempot lite varje dag. Peppning önskas, tack.

Belöningen blev i alla fall en lång, skön stund uppkrupen i soffan med en mycket stimulerande bok. "Brikker til et nyt verdensbillede" (Pusselbitar till en ny världsbild) av Mogens Tverskov. "20 argumenter for livets fortsettelse og nogle nögler til de store gåder: Hvorfra, hvorhen hvordan og hvorfor?" (hur får man förresten fram specialtecken?). Boken är alltså på danska men det språket är inte alls svårt - i skrift - vill säga. Och jag har två böcker till i samma serie! Verkligen något att bita i!
Mogens Tverskov är mycket inspirerad av Martinus kosmologi men gör här djupdykningar i många andra filosofers åsikter. Triologin rekommenderas till den som allvarligt söker efter förståelse om sanningen bakom den fysiska världen.

Inga kommentarer: