lördag, juli 07, 2007

Vägmöte vid sjön Molnbyggen

En regnig dag, men det hindrade inte mötet på vår veranda. Vi har en vägsamfällighet här i vårt sommarstugområde och varje år samlas vi på vår veranda och beslutar om vägavgiften (i år blev det 300:-), vilka förbättringar som ska göras, beslutar om städdag och så skvallrar vi lite också och dricker kaffe. Många tar med kaffebröd så det brukar bli riklig förtäring. Jag tycker att det är en mycket trevlig form av samvaro.

Den här gången blev det mycket talat om tillståndet för sjön. Förlikning har ju nåtts med Leksands kommun om soptippen och dess påverkan på sjön. Skönt att den historien är baxad i hamn nu.

Så har luften i viss mån gått ur oss och C och jag har beslutat att äta lunch på Rältagården. De serverar visst någon slags köttgryta i dag.

Återkommer och rapporterar om hur maten smakade.

- - - - - - - - - -

Rekommenderar en lunch på Rältagården med husmanskost och det mesta närodlat. Vi åt en härlig köttgryta med färskpotatis, sås och massor av lingonsylt (jag ÄLSKAR lingonsylt). Lingondricka. Gott hembakat bröd. Undrar om potatisen kom från eget fält som jag såg intill gården? Köttet kom naturligtvis från den egna nötuppfödningen som gick på fälten utanför gården. Egenplockade lingon? Borde frågat.

Se´n åkte vi vidare till Djura där jag besåg en akvarellutställning av Stina Dalmalm. Så vackra akvareller med naturmotiv! Vått i vått, få detaljer men stämningen kom fram genom färgerna och de få detaljerna. Rekommenderas.

Inga kommentarer: