torsdag, oktober 22, 2009

Bilderna försvinner! Jag förstår ingenting!

Jag håller på att skapa ännu en blogg där jag vill visa mina målningar, speciellt då mina mandalas. Men jag har problem med att när jag lade in en bild i sidomenyn så "slocknade" samtidigt slideshowen i den här bloggen. För att lösa problemet så tog jag bort visningen av "Alex prao 2005" i akt och mening att försöka lösa/förstå problemet med att Blogger inte accepterar mina bilder i båda bloggarna samtidigt.

Jag använder Picasa3 som bildprogram och (utom trubbel vid uppdateringen) så tycker jag om programmet. Jag skapar album där jag gör bildserier med de bilder jag vill visa. Dessa synkroniserar jag med Picasa Webbalbum som jag sedan länkar till i min blogg. När jag nu tog bort Alex slideshow så tog jag tydligen även bort samma webbalbum i Picasa. Och vad värre var: även originalbilderna på min hårddisk försvann!! Tur i oturen är att jag har bilderna på min externa hårddisk så jag kan reparera skadan. Så det är bara att plocka tillbaka dom. Att använda synkronisering är alldeles nytt för mig. Tidigare har jag plockat över dom på vanligt sätt och då gick det att byta slideshow utan problem och utan att albumet försvann

Om jag har förstått det hela rätt så ska man akta sig för att synkronisera/dela bilderna. Ett alternativ kanske är att göra kopior med nya namn för dom bilder/bildserier jag vill visa på bloggen. Men då försvinner dom tydligen ändå när jag vill byta slideshow på bloggen. Det är ju inte så kul. Man kanske vill visa dom en gång till. Jag måste nog prova mig fram med lite skräpbilder.

Men faktum kvarstår ändå - varför kan jag inte visa bilder i båda bloggarna samtidigt? Har det något att göra med att jag använder samma ID och lösenord till båda bloggarna?

Nå´n som har nå´t tips?

Inga kommentarer: