måndag, oktober 12, 2009

Mandala nr 12 Forest Star

Idag har jag varit på ABF och målat. Vi har en cirkel, vi kallar oss Måndagsmålarna och har jätteroligt tillsammans.

Den här mandalan är inte klar ännu. Mycket justeringar återstår. Bl a ska schatteringar göras och det är ett omständligt arbete. Och tidsödande. Dessutom skulle min lärare Erik Grind absolut inte godkänna min målning som den nu är, vilket skulle innebära att han lite försynt och urskuldande skulle säga att penseldragen syns en aning. En mandalamålning skall vara alldeles slät och övergångarna i färger och schatteringar skall vara alldeles osynliga. Allt för att mandalan skall andas ro, vila, harmoni och kontemplation.

Jag kommer att kalla målningen för Forest Star (Skogsstjärna) eftersom det är den bilden jag har på näthinnan när jag mediterar kring den.

Under tiden jag arbetar med målningen ska jag dokumentera de olika stegen. Det är inte alls säkert att den kommer att se ut så här när jag är klar. Tidigare har jag fotat en del av de olika stegen när mönstret arbetas fram. Då kommer linjal, passare, gradskiva och miniräknare till pass. Man måste vara mycket noga med beräkningen av grader och vinklar annars avslöjas felen obarmhärtigt vid målningen. Jag tycker att det är oerhört roligt att rita mönster, nästan roligare än själva målningsarbetet. Men det ger en fantastisk känsla av tillfredsställelse när man känner att målningen blev som man tänkt.

Kanske sätter jag ihop en slideshow av bilderna när målningen är klar. Vi får se.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: