onsdag, oktober 14, 2009

Crop Circle - egen upplevelse för länge sedan.

Jag slösurfade runt lite i akt o mening att låta sömnen komma till mig i sin egen takt. Googlade lite på bilder och skrev in "crop circle Avebury 1994". Och se vad jag fann!!

Oooups! flygfotot var skyddat av upphovsrätten så jag blev tvungen att ta bort bilden som jag just lagt in. Men klicka på länken så får ni se en fin flygbild över situationen. Jag har foton, men de ligger så jag hittar dom garanterat inte på den här sidan nyår. (klicka på bilden som kommer upp så får ni en utmärkt förstoring).

Jag och Christer var nämligen där när det hände. Christer var på kurs i England och över en helg åkte jag över för att hälsa på. Vi lånade en firmabil, åkte runt och kom bl a till Avebury, en gammal kultplats i stil med Stonehenge.

Vi träffade några äldre män som berättade för oss om Aveburys historia och vi tyckte det var så intressant så vi återvände även dagen därpå. Vi upplevde då att människorna var väldigt upphetsade och vi visades till en åker några 100 m från byn. Vi gick upp på den lilla upphöjningen nära den lilla träddungen med 3 träd men naturligtvis alldeles nära åkerkanten. Och detta var vad vi fick se. Sädescirkeln hade uppstått under natten och det är inte så svårt att utifrån hjulspåren räkna ut diametern på figuren. Jag vill minnas att vi bedömde diametern på cirkeln till >250 m. Vi tog själva en massa bilder som nu ligger någonstans i samlingarna av osorterade bilder.

2 kommentarer:

Sara sa...

WOW, vad häftigt att få ha sett det i verkligheten.

Brittis sa...

Det var verkligen intressant och stärkte mig i uppfattningen att de existerar i verkligheten. Visst finns det naturligtvis även falsarier men aldrig att någon i smyg skulle kunnat åstadkomma detta mästerverk så nära byns bebyggelse och dessutom i mörker. Men vad beror dessa cirklar på? Jag hoppas få reda på det under denna min livstid.