torsdag, oktober 01, 2009

Arla eller Milko i Dalarna


Milko eller Arla?

Arla är megastort och arbetar nu för fullt för att knäcka Milko och därmed bli ensam på marknaden. Arla har utan tvekan muskler nog för att dumpa mjölkpriset långt under vad det borde kosta. Och de gör det.

Flera av Dalarnas mjölkbönder tvingas lägga ner sin verksamhet för att de inte kan leva på den inkomst den ger och fransmännens aktioner genom att hälla ut 10 000-tals liter mjölk visar att böndernas ersättning för mjölken är för låg även i resten av EU.

De som köper mjölk och andra mejerivaror till lågpris får en kortvarig glädje. Vad som nu händer är att Arla genom att knäcka Milko och andra små mejeriföretag blir ensamma på marknaden. Ingen kan få mig att tro att Arla sedan kommer att behålla sitt låga pris. Inom kort efter att de fått monopol på marknaden kommer de att höja priset för kunden.

Och vi kommer att få mjölk som transporterats genom halva Europa, kor som fötts upp på stora mjölkindustrier i något land med låga krav på djurhållning och här i Dalarna m fl län får vi en igenvuxen mark, eftersom det inte finns kor som betar och håller landskapet öppet.

Vi konsumenter kan visa vår vilja genom att vi bojkottar Arlas produkter. Själv handlar jag bara Milkoprodukter och har bestämt mig för att sluta handla på Hemköp pga deras agerande i frågan.

7 kommentarer:

Jag sa...

Vi får göra som vi gjorde som barn! Ta vår mjölkkruka och gå över åkrarna till 'Mangusols', bära hem mjölken för att ställa krukan i en balja med vatten i tvättstugan där mamma sen skummade av grädden. Minns du??

(sa dom Magnussons månntro??)

Brittis sa...

Jo, jag minns minsann. Hur man på kvällarna fick gå över åkrarna där travbanan nu ligger, sommar som vinter. Oplogat och bara en upptrampad stig i snön. Men du - jag har alltid kallat gården för Mångershol. Undrar vad som är rätt.

Gunilla sa...

Undrar om det är lagligt? För jag vill jättegärna köpa mjölk direkt från bonden!
Har hört-men det kan va fel- att man kan köpa av dem som redan säljer till mjölk"förädlarna", därför att den är kollad mot TBC och annat. Men från månskensbonde med en ko... nope

Anonym sa...

Jag såg ICA hade tagit in Arla (men de hade åxå Milko 1.5 liters) men nu såg jag att de hade återgått till Milko. Det var ju bra!

Brittis sa...

Anonym: Bra!!!

Anonym sa...

Nu är det så att man INTE får handla mjölk direkt från bonden. Bonden får själv ta den mjölk han behöver - men det ska redovisas varje liter till Milko.

Brittis sa...

Vill påpeka att det här skedde på 40-talet då mjölken bara kostade några ören per liter. Och bars i mjölkkrukor över åkrarna i ur och skur. Då fanns inga förbud att köpa direkt från bonden.
//Brittis