söndag, oktober 04, 2009

Jan Mårtenson. Vilken deckarförfattare!


Just nu har jag börjat på en ny, tidigare oläst deckare av Jan Mårtenson. Vilken lycka när jag hittar en oläst bok av honom. Som tur är så är han mycket produktiv så jag har fler att se fram mot.

Jag gillar hans lilla antikaffär i Gamla Stan och katten Cléo. Hans kärleksfulla beskrivning av gamla antikviteter, Stockholm och god mat är en fröjd att läsa och sakta förs jag som läsare fram mot spänningen. Jag gillar verkligen hans sätt att skriva.

Den här boken heter Mord ombord och trycktes 2002. Jag gillar också hans små inflikade kommentarer i samhällsfrågor. I boken beskrivs t ex en händelse om en dam som tar hand om en sjuk duvhök men EU-reglerna förbjuder det. Jag har ju alldeles nyss läst om det. Gamla nyheter eller ännu ett fall? Mystiskt.

Finns det något bättre än en bra bok som ligger och väntar? Jag har bara hunnit till sid 62 så jag har en trevlig kväll framför mig.

3 kommentarer:

Sara sa...

Det finns inget bättre än att läsa en bok som är bra direkt i början och man vet att man har 300 sidor till som bara väntar!!

Kiara Och Kovu sa...

Det värsta är när boken tar slut. Ofta blir jag arg då!

Sara sa...

Skratt.. ja är det en riktig bra bok så känns det så tomt efteråt!