fredag, oktober 09, 2009

Fotografier på Kulturhuset i Rättvik

Har nyss kommit hem efter en promenad i det vackra höstvädret.

Den här gången ställde jag kosan till Kulturhuset för att titta på gamla fotografier från "Rättvik förr i tiden". Där fanns bilder som triggade fantasin, minsann. Storgatan, t ex var bara en enda lervälling. Längre fram i tiden pampiga trähus och hotell. På en av skärmarna fanns fotografier från Lundins gamla snickerifabrik, där min pappa jobbade under många år och på ett av fotona från tidigt 1900-tal fanns personalen samlad. En av dom hette tydligen Nahlén och det måste väl vara min farfar, det då. En verklig nostalgitripp.

En dam och jag blev utjagade från Kulturhuset då personalen släckte ljuset. Vi började prata och det visade sig att hon, liksom jag, var uppfödd i Rättvik men flyttat "utsocknes". Det blev en trevlig pratstund om gamla lärare m fl där ute på gatan.

En sakta promenad hem i solskenet och nu sitter jag här. Från fönstret kan jag se parkeringen där Lundins snickeri en gång låg och där pappa jobbade på 2:a våningen i hörnet mot marknadsplatsen (se bild). Han tillverkade verandastolpar, fönster och även dörrar, vill jag minnas. Där viggade jag många 25-öringar till godis i Hedmanskiosken på 50-talet (på 40-talet var det en 1-öring till en kola).

-------------
Lite senare: Klicka en gång på bilden så kan du se, bl a, att klockan har han hängt av sig inne i skåpet. Den fick han när han konfirmerades, sägs det. På snickarbänken syns tydligt spåren efter limmet som han själv kokade av gamla benrester. Det luktade, må ni tro - men det höll. Genom fönsterrutan på förstoringen kan du se att den nya Rättviksskolan är uppförd. Där tog jag realen 1959. Bilden är tagen någon gång i början på 60-talet eftersom den är tagen av min man och vi träffades julen 1960.
(obs, vill du tillbaka till inlägget, klicka på bakåtpilen till vänster annars kopplas du ifrån alltihopa, har jag lärt mig)

7 kommentarer:

Anonym sa...

MEN hur får jag tag på de gamla korten, har du dem digitalt så vore det jätteroligt att få dem på en skiva... /Anna

Brittis sa...

Jag har många kort(inte alla ännu) scannade från dia. De ligger dels på min hårddisk och dels på min externa disk (för säkerhets skull). Vi kan diskutera överföring.

Anonym sa...

Den klockan har jag. Renoverade den för några år sedan.Ibland anv.jag den då jag inte hittar mitt armbandsur.

Evis sa...

Lundins Snickerifabrik i Rättvik.. Kan det vara Anders Lundins Snickerifabrik som fanns där? Anders Lundin var min mammas morbror. Vet inte om det fanns flera Anders i skaran..

//Eva

Brittis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Brittis sa...

Rättelse, Rättelse! Det var Stig och Stina jag tänkte på - inte Anders. Kan det vara så att Anders var Stigs pappa eller bror. Jag ska forska i saken med min sakkunniga släkt och återkommer i frågan.

Brittis sa...

Jag har undersökt saken och vill mena att det var Anders Lundin som startade snickerifabriken. Han hade två söner, Stig och Harry. Det var Stig som drev fabriken vidare. Så har jag hört men kan inte gå i god för att det är helt korrekt. Hoppas du nås av meddelandet.