söndag, oktober 25, 2009

En helg i stugan

OBS jag visar bara hur stugan kommer att se ut om 1 - 2 månader. Just nu var det regnblandad blåst, kala träd, brunt gräs . Det är bara att gilla läget.

Har varit i stugan ett par dagar. Lite ruggigt väder men det var varmt och skönt inomhus sedan jag eldat ett tag och jag fick sedan en hel del gjort. Jag har dessutom läst ut Dan Browns bok "Den försvunna symbolen". Läsvärd, tycker jag. Jag har också lyssnat på en Grisham-deckare. Men lyssnarböcker är nog inget för mig. Jag somnade tydligen, för när jag satte in nästa skiva så begrep jag ingenting av innehållet.

Vedlåren är fylld och jag har städat. Jag har sopat döda bin också. Det tycks vara en bikupa någonstans ovanför innertaket och när värmen sätts på tar sig sömniga, slöa bin in och går en kvalfylld död tillmötes. Det är ju inte tid för dom att vara i farten nu. Jag hittar inte stället där de tar sig in men tror att det är i springorna vid taklisten någonstans. En mus finns inomhus också. Jag hörde den när jag skulle sova. Gillar absolut inte möss (när de är på fel ställe) men kan inte heller ladda en råttfälla. Är för blödig. Blir tvungen att be Christer gillra fällan. Musen har nog kommit in när dörren stått öppen någon gång under hösten. Den har varit på några äpplen som legat kvar sedan förra gången någon var i stugan. Himla tur att de inte kan ta sig in i skafferiet för där finns minsann godsaker för en hungrig mus. Men förmodligen är tätningen god i huset i alla fall, för annars borde det vara fler möss inomhus om de har hittat något hål att ta sig in. Ett timmerhus är ju rena autostradan in för mössen.

Ett tips: dreva i alla springor med stålull** (utan tvål) (obs, ska naturligtvis inte ersätta vanlig isolering!). Stålullen har hållit möss borta under de mer än 20 år vi haft stugan färdigbyggd. Vi drevade överallt där en mus skulle kunna tränga sig in, vid lister både vid taket och nere vid golvet och vid alla rörgenomgångar. De möss som kommit in under de här åren har kommit via öppna dörrar under vår och höst då man ofta fuskar med att hålla dörrarna stängda. Att nu bin kommer in kan bero på att tätningen inte är tillräckligt bra på något ställe vid taklisten.

** Jag ler lite åt minnet när vi drevade stugan med stålullen. Vi använde stålull från mitt jobb, rester som blev kvar på rullarna när vi tillverkade Svinto. Christer höll på att dreva vid tak, golv och andra håligheter, medan en hantverkare höll på att lägga in golven. Under lång tid betraktade han med fundersam min vad Christer gjorde utan att säga något. Till sist pressade han fram med plågad min: "Isolerar du huset med stålull?" Christer berättade sedan att hantverkarens bekymrade min förändrades till ett stort, lättat leende när det gick upp för honom hur det förhöll sig.

2 kommentarer:

Sara sa...

Vilken fin bild. När jag såg den kände jag, för första gången, att jag faktiskt längtar efter vintern. Det är ju så mysigt med snö, mörker och tända ljus! PS.. påminn mig om detta när jag klagar i början på mars!!

Brittis sa...

Det lovar jag att göra