söndag, oktober 11, 2009

Thomas Bodström jobbar och uppbär samtidigt "a-kassa"!

Har nyss tagit del av Thomas Bodströms närvaro, eller rättare sagt frånvaro, vid Riksdagens omröstningar i kvällens Kalla Fakta. Se reprisen om du inte såg kvällens avsnitt.

53% frånvaro! Helt sanslöst! I flera fall har han varit frånvarande med bibehållet arvode och i stället befunnit sig i olika tingsrätter och drivit egna fall i sin privata advokatverksamhet. Och fakturerat stora summor för det. Vi skattebetalare betalar alltså hans riksdagsarvode samtidigt som han har ett lönande extraknäck. Han har tydligen även i stor utsträckning varit frånvarande då det rört sig om frågor som rör omröstningar inom hans eget ansvarsområde.

Jag är besviken på Mona Sahlin som tar hans agerande i försvar och rakt ut säger att hon inte tycker att beteendet är fel. Hon tycker alltså att det är helt rätt att man har egna välbetalda extraknäck samtidigt som man uppbär ersättning från skattemedel. Då är det alltså härmed fritt fram för oss vanliga medborgare att jobba samtidigt som man uppbär a-kassa, eller för den delen sjukkassa! Man behöver bara säga att man inte var på jobbet! Precis så säger Thomas Bodström direkt i Kalla Faktas program och Mona Sahlin godkänner det. Hon anser inte att han gjort något fel.

Jag får krupp!!! som min svåger säger när han är riktigt upprörd.

7 kommentarer:

Gunilla sa...

Nä, för tusan..*S* VI betalar ju skatt på det vi tjänar...
Tror du en utbildad advokat betalar fullt som en vanlig knegare? Icke.. de har råd att hyra andra som vet hur man fixar avdrag.. så glöm det - vi måste jobba och skatta!

Brittis sa...

Jag uttryckte mig kanske oklart. Jag menar att vi har rätt att samtidigt arbeta och naturligtvis betala skatt för det. Men samtidigt kan vi få ersättning från a-kassan bara inte vårt extra arbete ligger inom det fack vi tillhör.
Jag förmodar att samma sätt kan tillämpas inom sjukförsäkringens ramar. Det är bara att säga att man inte är på arbetet. Precis så säger Thomas Bodström.

Jag sa...

Ha! Det är skillnad på folk och folk det vet du väl!

Brittis sa...

Inger: Jag vägrar att acceptera det.

Anonym sa...

Hörde på TV:n att en i regeringen inte kunde vara med på en votering. Anledning. Jo, hade man skaffat hund, var man ju tvungen att gå ut med den. HÄPP!!!

Brittis sa...

Det blir värre o värre.

Brittis sa...

Det är nog som en reporter sade i ett TV-program: Personer som kommer upp sig och hamnar i maktens korridorer blir fartblinda. Men hur kommer man tillrätta med fenomenet?