torsdag, augusti 23, 2007

Jag är en mespropp!

Nu har jag blivit ömkligt avklädd. Jag har uppdagat att jag är en mespropp. Mina vackra illusioner om mig själv som hjältinnan i alla livets skiften rasade i kväll ihop som ett korthus.

Jag kom i kväll i mörkret på vägen mellan Falun och Rättvik. (Hade varit på akuten i Falun - men det är en annan historia). Jag låg i en gles bilkö, hade halvljuset på och precis passerat Bjursås (tror jag) då jag såg något stort som låg på vägen. Trodde det var en stor säck eller något sådant och väjde en aning. Men precis när jag passerade såg jag att det var en älg. Älgen stod upprätt med framdelen men bakdelen var, vad jag kunde se, nerkörd. Några meter längre fram stod en bil vid vägkanten. Jag blev helt chockad och det tog en lång stund innan jag samlat tankarna och förstod att älgen var trafikskadad och bilen som stod stilla kanske hade skadade passagerare. Men då var jag redan förbi när jag insåg vad som skett. Jag passerade också då en bensinmack och (om jag minns rätt) en korvkiosk. Ändå stannade jag inte.

Jag känner mig som en feg idiot. Jag borde ha stannat vid kiosken och larmat om olyckan. Men det gjorde jag alltså inte. Tätt bakom mig hade jag en buss som inte heller stannade. Det var en "Siljans-buss" med den nya lay-outen. Undrar hur det gick sedan. Det kommer väl att står i tidningen i morgon. Jag känner mig i alla fall mycket billig.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag har gjort nåt liknande.. fegat ur rejält till evig skam.
Tord o jag var på väg upp till Dalarna för nån midsommar sen, och körde förbi en parkeringsficka där ett gäng grabbar klådde upp en fjärde kille. En t o m sparkade den liggande i ansiktet(?).. och vi stannade inte.
Chockade och med helt tappad fattning, körde vi bara vidare, tysta och skamsna.
Det var delade körbanor så innan vi skulle ha kunnat stanna, vända och köra tillbaka, hade vi nog kört en mil ungefär.
Så feghet och sökande lättaste utvägen, åkte vi vidare i tystnad.
Jag skäms nåt otroligt över att vi var så fega.

Brittis sa...

Känns faktiskt skönt att höra att det finns fler. Även om det i den här typen av fall är mycket olämpligt att känna så.