måndag, augusti 13, 2007

Namninsamling för dr Ronny Borelius i Leksand

Jag läste i FK:s webbupplaga "nyheten" att det har pågått en namninsamling för att privatläkaren dr Ronny Borelius, Kvartersakuten i Leksand ska få utökad kvot "landstingspatienter". Synd att jag inte visste det. Jag hade genast skrivit på med fet stil! I socialdemokraternas infoblad står det att landstinget gör en bedömning av hur många patienter en läkare klarar och utifrån det bedömer hur stor kvot han ska ha. R Borelius tycks nu ha uppnått den kvoten och får då reducerad ersättning från landstinget.

Jag har i flera år betraktat R. Borelius som min husläkare och är mycket nöjd med den vård jag fått. Han är synnerligen effektiv och är den enda människa jag känner som kan skriva på datorn samtidigt som han lyssnar. Jag upplever att han är en god, intiutiv lyssnare, jag får svar på alla mina frågor och känner att jag får den tid jag behöver för att känna mig bekräftad.

Första gången jag råkade ut för att han skrev på datorn samtidigt som jag talade, blev jag lite störd och när han sade: "prata på du, jag hör vad du säger" hade jag ändå svårt för att tala medan han skrev. Vid nästa besök hade jag bestämt mig för att testa honom. Utan att göra avbrott i min redogörelse för mina aktuella besvär så infogade jag en, just då, ovidkommande upplysning om en annan krämpa och fortsatte sedan utan avbrott och ändring på rösten med den aktuella delen.

Tro det eller ej, men när han skrivit färdigt, vände han skärmen mot mig, bad mig läsa igenom vad han skrivit och kommentera om han uppfattat allt rätt. Även den "ovidkommande" upplysningen var prydligt antecknad!

Om Ronny Borelius själv anser att han hinner och orkar ta emot fler patienter, så anser jag att han vet vad han talar om och är fullt kapabel att bedöma sin kapacitet. Allt till både patienternas och landstingets bästa.

Inga kommentarer: